Page 14 - قراردادهای همسان پیمانکاری سازمان برنامه
P. 14
مطالعه ،و طراحی مورد لزوم برای شناسایی ،توجیه فنی ،اقتصادی،
اجتماعی و زیستمحیطی و بهطور کلی ،فعالیتهایی که منجر به
پذیرش یا رد طرح (به معنای توصیه به سرمایهگذاری یا عدم
سرمایهگذاری طرح) میشود و نیز اقداماتی که به منظور برنامهریزی،
سازماندهی و هدایت و راهبری و مراقبت و کنترل بر فعالیتهای فوق
انجام میگیرد».
منظااور از منفعاات عقلااایی ،منفعتاای اساات کااه جامعااه و عقلااا آن را
بپذیرد .با این وصاف طرحهاای عمرانای کاه بادون مطالعاات کاافی و
بدون لحاظ منفعات عقلاایی ،موضاوع پیماان واقاع شاوند ،اساسااً در
پیماان موضاوعیت نادارد و تبعااً بایاد در صاحت آن پیماان تردیاد
کرد.
نکته :چیزی را که غیرمال باشد نمیتوان مالک شد .به عبارتی مالیت
بایستی تبدیل به مالکیت گردد .لذا مال باید اولاً ارزش اقتصادی داشته
باشد و ثانیاً متعلق به کسی باشد و تفاوتی ندارد یک شخص معین مالک
باشد یا ملت معین.
مشروع بودن منفعت:
کلمه مشروع فراتر از قانون است و رابطه قانون و مشروع به لحاظ منطقی
عموم و خصوص مطلق است .یعنی هر چیزی که قانونی است مشروع
است ولی ممکن است برخی از مواردی که مشروع هستند قانونی نداشته
باشند.
نکته :در اینجا منظور از مشروع «شرع» نیست .مشروع براساس رسم و
عرف و عادت ،اخلاقیات و مذهب که جزیی از اخلاق است تعیین میشود.
ممکن است در برخی از کشورها مذهب جزء مشروعیتهای حقوقی
آنها نباشد .مشروعیت آن چیزی است که در مقررات ،قانون ،عرف و
عادتهای اجتماعی است .اصطلاح ًا آنچه که احساسات جامعه را به
غلیان میآورد.
برای مثال خنداندن مردم اقدامی قانونی است؛ اما انعقاد قرارداد با شخصی
جهت خنداندن مردم در روز عاشورا خلاف عرف جامعه ایران است و
مشروع نیست.
ماده 215قانون مدنی اشعار میدارد« :مورد معامله باید مالیت داشته و
متضمن منفعت عقلایی مشروع باشد ».زمانی که میگوییم عقلایی،
مشروع هم هست و آنچه مشروع است عقلانی هم هست .این موضوع در
فقه تحت عنوان «کل ما حکم به العقل حکم به الشرع» یعنی آنچه مورد
12