Page 11 - قراردادهای همسان خدمات مشاوره سازمان برنامه
P. 11

‫مقدمه‬

‫مثلاً در ماده ‪ 321‬قانون مدنی «بیع چیزی که ‪ ...‬بایع قدرت بر تسلیم آن‬
‫را ندارد‪ ،‬باطل است مگر اینکه مشتری خود قادر بر تسلّم باشد» و در‬
‫ماده ‪ 260‬قانون مدنی «در ص ّحت اجاره قدرت بر تسلیم عین مستاجره‬

                                                   ‫شرط است»‪.‬‬
‫امبته باید انجام مورد ملامله را در ‪ 4‬قسمت بررسی نمود اول در خصوص‬
‫قدرت انجام از سوی طرف قرارداد و دوم امکانپذیر بودن انجام خود کار‬
‫از سوی وی‪ .‬بنابراین اگر شخصی قادر به انجام ملامله نباشد‪ ،‬ومی بر‬
‫اساس فرایند ارجاع کاری با وی قرارداد منلقد گردد‪ ،‬قرارداد وی محکوم‬
‫به بطلان است مذا باید قبل از این اتفاق‪ ،‬قدرت وی مورد سنجش قرار‬
‫گیرد بنابراین ارزیابی صلاحیت و قدرت انجام موضوع ملامله قبل از ورود‬
‫به فرایند ارجاع کار باید انجام شود که در قانون برگزاری مناقصات و‬
‫قوانین عمومی دومت اصطلاح ارزیابی کیفی برای آن وضع شده است‪.‬‬

                           ‫که بیانگر اهلیت اشخاص حقوقی است‪.‬‬
‫‪ .9‬موضوع معین که مورد معامله باشد‪ :‬موضوع مشخصی که قرارداد در‬
‫خصوص آن منلقد میگردد باید ملین و یا قابل تلیین باشد‪ .‬مثلاً‬
‫فروختن پرندهای که در آسمان است یا ماهی که داخل دریا است باطل‬
‫است‪[ .‬برای مثال گفتن یکی از وسایل منزمم را به تو فروختم صحیح‬
‫نیست زیرا مجهول است‪ .‬امبته فروش اموال متلدد در صورت امکان‬
‫تلیین براساس مشخصات و قیمت صحیح است‪ .‬مانند آنکه بگوید‬
‫یخچال سامم را فروختم] به عبارتی نباید مجهول و مردد باشد مانند‬
‫آنکه بگوییم یا این ماشین یا آن خانه را فروختم زیرا باطل است و باید‬

                                            ‫دقیقا مشخص گردد‪.‬‬
‫‪ .7‬مشروعیت جهت معامله‪ .‬نیازی به عنوان کردن هدف از ملامله نیست‬
‫ومی چنانچه بیان شد باید قانونی و مشروع باشد‪ .‬برای مثال گفتن‬
‫اینکه هدف از اجرای پروژه تاسیس محل قمار است موجب بطلان ملامله‬
‫خواهد شد‪ .‬یا عنوان خرید سلاح جهت قتل به دمیل ممنوعیت قانونی‬

                                            ‫از موارد بطلان است‪.‬‬
         ‫بنابراین قراردادی که فاقد یکی از شرایط فوق باشد باطل است‪.‬‬
‫از منظر قانونی و عام آنچه موضوع معامله باید دارا باشد عبارتند از‪:‬‬

                                            ‫‪ -1‬مامیت داشتن موضوع‬
                                           ‫‪ -4‬منفلت عقلایی داشتن‬
                                            ‫‪ -3‬مشروع بودن منفلت‬

                                              ‫‪ -2‬مقدور بودن تسلیم‬

                                   ‫‪33‬‬
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16