Page 6 - قراردادهای همسان خدمات مشاوره سازمان برنامه
P. 6
سخن سردبیر و مدیر مسؤول
همچنان که در تدوین مجموعه نشریات قانوننامه تلاش داشتهام قوانین و
مقررات مرتبط با ملاملات عمومی را به صورت منظم و فصلی یکبار یافته
و منتشر نمایم ،ملتقدم در خصوص مهمترین سند ارجاع کار که همانا
نمونه قراردادی است که باید به امضاء طرفین برسد و بیانگر ریسکها و
به تبع آن تلهدات هر طرف میباشد؛ باید شناختی مناسب داشت مذا
باید از انواع قراردادهای همسان و مازماماتباع در حقوق عمومی اطلاع
داشته باشیم تا این سند مهم را به درستی و متناسب با نوع پروژه در
فرایند ارجاع کار (مناقصه ،ترک تشریفات ،عدم امزام و )...انتخاب کنیم.
چه اگر این کار به درستی انجام نشود میتواند تبلات سنگین مامی و
زمانی در اجرای پروژهها برای دستگاههای اجرایی و کشور ایجاد نماید.
همچنین اگر چه شاید در این دنیا [به علت دانش کم و سیستم
بوروکراتیک طومانی قضایی] مورد مؤاخذه دستگاههای نظارتی ،کنترمی
یا حقوقی-کیفری قرار نگیریم اما به قطع یقین در عامم بلد باید
پاسخگوی اسراف و تبذیر و بیمباماتی خود باشیم.
مذا مازم است اوم ًا با انواع موجود قراردادهای دارای تیپ آشنا شویم و ثانیاً
نحوه بهکارگیری آنها را بیاموزیم.
در خصوص انواع خدمات مشاوره مهندسی قراردادهایی توسط سازمان برنامه
و بودجه تنشیم شدهاند که در این مجلد به آنها خواهیم پرداخت.
این مجلد قبلاً در بخش دوم کتاب قوانین و مقررات خرید خدمات مشاوره
در فروردین 24منتشر شده بود که با انتشار بخش اول آن [امبته با
بهروزرسانی قوانین و مقررات] به عنوان شماره 1فصلنامه قانوننامه در
تابستان 21به شکل زیر و مجزا از آن منتشر میگردد .امید است
دوستانی که دارای اطلاعات بیشتری در خصوص بکارگیری انواع
قراردادها در پروژهها هستند ما را از یاری خود بینصیب نگذارند.
در شمارههای آتی در خصوص مقامات و مطامب مرتبط با قراردادهای
همسان به جمع آوری و انتشار اقدام خواهد شد.
علی قره داغلی -آذر ماه 9988