Page 12 - قراردادهای همسان خدمات مشاوره سازمان برنامه
P. 12

‫‪ -2‬مبهم و مردد نبودن‬
                                                   ‫‪ -7‬قابلیت انتقال‬

                                            ‫مالیت داشتن موضوع‪:‬‬
‫موضوع پیمان باید مامیت داشته باشد تا قابل انتقال باشد‪ .‬مذا هر مامی باید‬
‫مامکی داشته باشد تا قابل انتقال گردد و به تبع آن تلهدی جهت انتقال‬
‫مال و ثمن ایجاد میشود‪ .‬مذا چیزی که مال نباشد قابل انتقال نیست‪.‬‬

                                                      ‫تعریف مال‪:‬‬
‫‪ -1‬ارزش اقتصادی داشته باشد‪[ .‬ممکن است مامی در دید عرف ارزش‬
‫اقتصادی نداشته باشد اما برای طرفین دارای ارزش اقتصادی باشد مانند‬
‫عکسهای خانوادگی‪ .‬مذا هر چند عرف در تلیین ارزش اقتصادی ملیار‬

         ‫است اما برخی موارد را باید با شرایط خاص طرفین سنجید]‬
‫‪ -4‬متللق به ملت و عموم نباشد‪ .‬مثلاً دریاهای آزاد‪ ،‬آفتاب و هوا و ‪ ...‬قابل‬

                     ‫مامکیت و واگذاری نیستند چون عمومی است‪.‬‬
‫نکته‪ :‬کوهها و رودهایی که در داخل مرزهای کشورها هستند مال آن ملت‬

                                              ‫محسوب میشوند‪.‬‬
‫در یک تلریف کلی از مال گفته شده است‪« :‬اممال مال یمیل علیه» یلنی‬
‫هر چیزی که انسان به آن میل داشته باشد مال نامیده میشود که امبته‬

                                   ‫تلریفی کلی و قابل بحث است‪.‬‬
‫ماده ‪ 321‬قانون مدنی اشلار میدارد‪« :‬بیع چیزی که خرید و فروش آن‬
‫قانون ًا ممنوع است و یا چیزی که مامیت و یا منفلت عقلایی ندارد یا‬
‫چیزی که بایع‪ ،‬قدرت بر تسلیم آن ندارد باطل است مگر این که‬
‫مشتری‪ ،‬خود قادر بر تسلم باشد‪ ».‬هر چند این ماده در خصوص بیع‬
‫صادر گردیده است اما چون در گذشته قواعد عمومی قراردادها به صورت‬
‫امروزی تلیین نشده بود‪ ،‬احکام مربوط با قواعد عمومی قراردادها در‬
‫ذیل عقد بیع که کاملترین عقود است ذکر گردیده است مذا در موارد‬

                                          ‫مرتبط هم کاربرد دارد‪.‬‬
‫نکته‪ :‬تسلیم یلنی دادن جنس یا موضوع ملامله و تسلّم یلنی گرفتن آن‪.‬‬
‫طبق ماده مذکور‪ ،‬بیع چیزی که مامیت ندارد باطل است‪ .‬مانند فروش یک‬

     ‫تار مو یا یک دانه برنج بدمیل آنکه ارزش اقتصادی و مامیت ندارد‪.‬‬
                                           ‫منفعت عقلایی داشتن‪:‬‬

‫چیزی که مورد ملامله قرار میگیرد باید منفلت عقلایی داشته باشد‪ .‬مثلاً‬
‫نمیتوان گفت به شرط آنکه کسی خود را مورد ضرب و شتم قرار دهد‬

                                  ‫مبلغی به وی پرداخت میکنیم‪.‬‬

                                   ‫‪31‬‬
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17