Page 15 - قراردادهای همسان خدمات مشاوره سازمان برنامه
P. 15

‫مقدمه‬

‫‪ -‬مردد بودن‪ :‬مثل آنکه بگوییم براساس این قرارداد بیمارستان احداث‬
                                             ‫خواهد شد یا اسکله‪.‬‬

‫با توجه به شرایط اساسی صحت ملاملات مندرج در ماده ‪ 120‬قانون مدنی‬
                 ‫با فقدان هر یک از شرایط‪ ،‬ملامله باطل خواهد بود‪.‬‬

‫اگر موضوع ملامله کامل ًا مبهم باشد به آن «غرری»‪ 6‬میگویند‪ .‬غرر یلنی‬
‫ضرر یا ریسک باما که میتواند به ضرر طرف ملامله تمام شود‪ .‬مذا در‬
‫اسلام ملامله غرری باطل است‪ .‬مثلاً در قراردادهای حفاری که مشخص‬
‫نیست در چه عمقی و به چه منابلی میتوان دست یافت و صرف ًا براساس‬
‫پیشبینی و اصطلاحاً شانسی اقدام میگردد؛ ریسک کار بسیار باما است‬
‫و کارفرمایان سلی در انتقال تمام مسؤومیت و ریسک به پیمانکار دارند‪.‬‬
‫این موضوع که تحت عنوان ‪ EPCT‬انجام میگیرد از سوی ‪FIDIC‬‬
‫نیز مورد انتقاد است‪ .‬مذا صرفاً در پروژههای با نتیجه مشخص ‪EPCT‬‬

                                                 ‫توصیه میشود‪.‬‬
                                                    ‫قابلیت انتقال‪:‬‬

‫این موضوع بیشتر در عقد بیع مهم است و در قراردادهای پیمان چندان‬
‫مطرح نیست چون اجرای پیمان به مفهوم امکان انتقال هم هست‪ .‬مثلاً‬
‫ملکی که بازداشت است قابلیت انتقال ندارد‪ .‬یا چیزی که موجود نیست‬

                                           ‫امکان انتقال ندارد‪.‬‬

          ‫‪ 6‬بیع چیزی که ظاهرش مشتری را گول زند و باطن آن مجهول باشد را بیع غرری گویند‪.‬‬
‫غرر یلنی خطر‪ ،‬در ملرض هلاک افتادن‪ ،‬اسم مصدر تغریر است‪ .‬بیع چیزی که ظاهرش مشتری را‬
‫گول زند و باطن آن مجهول باشد و گفتهاند‪ :‬آن است که بدون تلهد و ثقت باشد‪ .‬موارد غرر در فقه‬

                      ‫اسلامی بیشمار است میکن میتوان آنها را در سه مورد ذیل خلاصه نمود‪:‬‬
‫الف) مورد نخست آنجایی است که غرر یا خطر از جهت عدم اطمینان به امکان تسلیم باشد بدین‬

     ‫ملنی که یکی از عوضین مقدورامتسلیم نباشد‪ ،‬مانند بیع فراری و پرنده در هوا و ماهی در آب‪.‬‬
‫ب) مورد دوم جایی است که خطر از جهت عدم اطمینان به تحقق وجود باشد یلنی وجود یکی از‬

                                  ‫عوضین مورد وثوق و اعتماد نباشد مانند بیع نطفه حیوان نر‪.‬‬
‫ج) مورد سوم جایی است که خطر از جهت جهل به مقدار یکی از عوضین یا جنس یا وصف آن باشد‬
‫مثل ًا مشتری به کمیت یا کیفیت مبیع جاهل باشد‪ .‬بند ‪ 2‬ماده ‪ 120‬در همین راستا است‪.‬‬

                                                                 ‫‪wikifeqh.ir/‬بیع_امغرر‬
 ‫قاعده فقهی غرر عبارت است از‪ :‬ان المغرور یرجع الی من غره‪ :‬فریب خورده حق رجوع به فریب دهنده را دارد‪.‬‬

                                   ‫‪33‬‬
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20