• ماده 9

– در مواردی که به تشخیص بالا‌‌ترین مقام دستگاه اجرایی یا قائم مقام و تصویب سازمان برنامه و بودجه  وی بعلت شرایط خاص مناقصه‌های بین‌المللی اجرای روش‌های مقرر در مواد قبلی به مصلحت نباشد، به ترتیب زیر عمل خواهد شد:

الف- دستگاه مناقصه‌گزار باید برآورد مقادیر اقلام و اجرای کار را بدون برآورد قیمت به ضمیمه سایر اسناد و مدارک مناقصه که تماماً باید به تصویب مقام مجاز دستگاه اجرایی رسیده باشد، در اختیار شرکت‌کنندگان در مناقصه بگذارد.

ب- مشخصات فنی و نقشه‌های کار مورد مناقصه باید به زبان انگلیسی و مدارک حقوقی به زبان فارسی و انگلیسی باشد و تصریح گردد که متن انگلیسی مدارک حقوقی جنبه راهنما دارد و فقط متن فارسی معتبر خواهد بود.

پ- در صورتی که دستگاه مناقصه‌گزار به توضیحات تکمیلی و یا تجزیه قیمت‌های تمام یا قسمتی از عملیات مورد مناقصه و یا اطلاعات مربوط به امکانات اجرایی پیمانکار و نحوه اجرای کار و غیره احتیاج داشته باشد، باید مراتب را در اسناد مناقصه یا برگ شرایط مناقصه ذکر نماید.

ت- دستگاه مناقصه‌گزار روش تنظیم و ترتیب افتتاح و قرائت و بررسی پیشنهادات را طبق روش مذکور در ماده 6 این آیین‌نامه یا به هر ترتیب که مقتضی باشد معین و در اسناد مناقصه منعکس خواهد کرد.

ث- هرگاه پیشنهاد واریانت از جانب پیمانکاران نیز مورد توجه دستگاه مناقصه‌گزار باشد، باید پیشنهاد واریانت منحصراً از پیمانکارانی پذیرفته شود که پیشنهاد اصلی را نیز تسلیم نموده باشند.

ج- قیمت‌های واحد و یا قیمت‌های اجزای کار و همچنین قیمت مجموع پیشنهاد پیمانکار باید با حروف و عدد نوشته شود و در صورت وجود اختلاف رقمی ‌که با حروف نوشته شده معتبر خواهد بود.

چ- کمیسیون مناقصه پیشنهادهای واصله را که از لحاظ انطباق یا شرایط مناقصه و مشخصات کار قابل قبول باشد بررسی و ارزیابی و مقایسه می‌نماید.

ح- برنده مناقصه باید منحصراً براساس مبلغ کل پیشنهادی تعیین شود در صورتیکه در بررسی و کنترل قیمت‌های پیشنهادی پیمانکار معلوم شود که در حاصل‌ضرب مقادیر در قیمت‌های واحد و یا در جمع بندی و انتقال جمع مبالغ به صفحات بعد در جدول مقادیر و قیمت‌ها و یا در ریز قیمت‌های اجزای کار اختلافی وجود دارد، باید مبلغ اختلاف روی کل قیمت‌های واحد و یا قیمت‌های اجزای کار بنحوی که قیمت کل پیشنهاد را تغییر ندهد، به‌صورت یکنواخت سرشکن شود. قیمت‌های واحد و یا قیمت‌های اجزای کار که به ترتیب فوق بدست می‌آید قیمت‌های پیمان و مبنای پرداخت صورت‌وضعیت‌ها خواهد بود.

خ- کمیسیون مناقصه پس از بررسی پیشنهادات و تهیه جدول مقایسه از بین پیشنهاداتی که از نظر قیمت‌های واحد و یا اجزای کار متعادل و قابل قبول و از نظر سایر شرایط مناسب بوده و از لحاظ قیمت کل خارج از اعتدال نباشد مناسب‌‌ترین پیشنهاد از نظر فنی و مالی و سایر شرایط را انتخاب و برای تعیین برنده مناقصه مطابق ماده 8 این آیین‌نامه عمل می‌نمایند.

د- در مورد پیشنهاد واریانت  پیمانکار باید به مسؤولیت خود برآورد مقادیر اقلام مختلف کار و قیمت‌های واحد پیشنهادی و یا قیمت‌های اجزای کار را به ترتیب و شرایط که دستگاه مناقصه‌گزار تعیین می‌کند تهیه و پیشنهاد نماید. در اینگونه موارد هرگاه واریانت از نظر محاسبات فنی و امکانات اجرایی و سایر مشخصات قابل قبول و بصرفه و صلاح دولت تشخیص داده شود و پیشنهاد دهنده برنده شناخته شود کار به‌طور مقطوع به پیمانکار واگذار خواهد شد و برآورد مقادیر و قیمت‌های واحد و یا قیمت‌های اجزای کار برای پرداخت صورت‌وضعیت‌های موقت و در صورت لزوم تعدیل قیمت‌ها مبنای محاسبات قرار خواهد گرفت، پرداخت‌های موقت کارهای مربوط به واریانت باید براساس مقدار کار انجام شده و تناسب آن با حجم کل کار صورت گیرد و جمع آن‌ها به هیچ وجه از 90 درصد کل مبلغ واریانت تجاوز ننماید. پروژه اجرایی کارهای مربوط به واریانت طبق برنامه‌ای که باید در اسناد و مدارک پیمان پیش‌بینی شده باشد توسط پیمانکار تهیه و پس از تصویب دستگاه مناقصه‌گزار اجرا می‌شود.

ذ- در مناقصه‌های داخلی هرگاه دستگاه اجرایی با توجه به ماهیت مشخصات کار، روش مذکور در این ماده را برای تعیین برنده مناقصه مناسب تشخیص دهد باید قبلا مراتب را همراه با گزارش توجیهی به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید و پس از جلب موافقت سازمان نسبت به دعوت مناقصه اقدام و طبق این ماده برنده مناقصه را تعیین نماید.

ر- در مواردی که به تشخیص بالا‌‌ترین مقام دستگاه اجرایی بعلت ماهیت کار مورد مناقصه، اجرای روش‌های مذکور در این آیین‌نامه به مصلحت نباشد طبق روشی که به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید عمل می‌گردد.

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه تعیین برنده مناقصه” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%b9%db%8c%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%85%d9%86%d8%a7%d9%82%d8%b5%d9%87/” button_color=”#92abfc” uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *