• ماده 6

– شرایط و نحوه پذیرش تضامین به شرح زیر است:

  1. برای پذیرش گواهی خالص مطالبات تأییدشده قراردادها، به عنوان تضمین، لازم است کاربرگ تأییدیه طبق کاربرگ شماره (5) پیوست این آیین‌نامه تکمیل و حسب مورد در ذی‌حسابی و یا امور مالی کارفرمای مطالبات پرداخت نشده، نگهداری و در حساب‌ها اعمال شود.
  2. برای پذیرش اوراق مالی اسلامی، دستگاه‌های اجرایی مکلفند ضمن ارایه مدارک و مستندات مورد نیاز، از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه حساب وجوه نسبت به توثیق اوراق مالی اسلامی دولت مورد تضمین که نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شده‌ است به نفع دستگاه اجرایی اقدام و حسب مورد عملیات حسابداری مربوط را در دفاتر مالی ثبت نمایند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از طریق شرکت مذکور حسب مورد و به تشخیص خود نسبت به فروش اوراق وثیقه‌شده معادل مبلغ تضمین و آزادسازی مابقی آن اقدام نمایند.
  3. هر یک از تضامین موضوع ماده (4) این آیین‌نامه، به درخواست سرمایه‌گذار/شرکت پروژه، قابل جابه‌جایی با یکدیگر می‌باشند مشروط بر آن که تضمین جایگزین شرایط لازم را در چهارچوب این آیین‌نامه داشته باشد.
  4. برای تضامینی که سرمایه‌گذار به سرمایه‌پذیر ارایه می‌کند، تضامین مذکور توسط شرکت پروژه و یا سهامداران شرکت پروژه و یا اشخاص سرمایه‌گذار در پروژه ارایه می‌گردد. برای تضمین شرکت در فرایند ارجاع کار، در صورتی که سرمایه‌گذار بیش از یک شخص باشد، ارایه تضمین به عهده راهبر گروه یا به صورت تجمیع تضامین شرکاء می‌باشد. در صورت عدم انجام تعهدات در فرایند ارجاع کار یا عدم انجام تعهدات قراردادی، ضبط ضمانت‌نامه و یا دیگر تضمین‌های اخذ شده بدون توجه به میزان مسؤولیت اشخاص یادشده صورت می‌پذیرد.
  5. ارایه سفته و توثیق حق انتفاع پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی به عنوان تضمین صرفاً در قبال تضمین‌های مربوط به تعهدات قراردادی (اجرا، بهره‌برداری و انتقال) برای حداکثر تا پنجاه درصد (50%) مبالغ تضمین مازاد بر (20) برابر حد نصاب معاملات متوسط مجاز است.
  6. برای تضمین اموال و دارایی در معرض خطر (تجهیزات و تأسیسات خطرپذیر) که به سرمایه‌پذیر تحویل می‌شود، پذیرش سفته و توثیق حق انتفاع پروژه‌های مشارکت عمومی-خصوصی شامل محدودیت‌های موضوع بند (5) این ماده نبوده و به تشخیص سرمایه‌پذیر و در چهارچوب تهیه شده توسط دستگاه مرکزی مربوط تعیین می‌شود.
  7. نوع، میزان و شرایط تضامین در فراخوان‌ها و قراردادهایی که پیش از ابلاغ این آیین‌نامه در چهارچوب قراردادهای مشارکت عمومی-خصوصی در حال انجام است، مطابق شرایط پیش‌بینی‌شده در اسناد، ادامه می‌یابد.
  8. دستگاه سرمایه‌پذیر، پس از محاسبه میزان مبلغ تضمین، شش رقم آخر مبلغ تضمین را صفر در نظر بگیرد.
  9. نحوه پذیرش سهام پذیرفته‌شده در بورس و فرایند اجرایی آن در چهارچوب مقررات مربوط که توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی ظرف سه ماه ابلاغ می‌گردد.
  10. بابت اموال و دارایی در معرض خطر که در اختیار هریک از طرفین قرار می‌گیرد، تضمینی حسب مورد به طرف مقابل سپرده می‌شود. میزان و مواعد مربوط به اخذ، ضبط و آزادسازی آن در اسناد فرایند ارجاع کار و قرارداد مشخص خواهد شد.
  11. در صورت رتبه‌بندی قانونی دو طرف قرارداد (سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر)، تضمین‌سپاران دارای بالا‌ترین سطح رتبه‌بندی، به میزان سی درصد (30%) از کاهش مبلغ تضمین بهره‌مند می‌شوند. دیگر اشخاص دارای اعتبار با رتبه‌های پایین‌تر به تناسب از کاهش کمتری برخوردار می‌شوند. دستورالعمل رتبه‌بندی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصاد و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.
[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه تضمین معاملات مشارکت عمومی-خصوصی” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%aa%d8%b6%d9%85%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%b9%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a7%d8%aa-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c/” button_color=”#72b4f8″ uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *