• ماده 16

– روش‌های انتخاب مشاوران

الف- روش‌های انتخاب مشاوران عبارتند از:

  1. روش انتخاب براساس کیفیت و قیمت؛
  2. روش انتخاب بر اساس کیفیت؛
  3. روش بودجه ثابت؛
  4. روش انتخاب تک گزینه‌ای؛
  5. روش مسابقه؛
  6. روش انتخاب بر اساس تعرفه‌.

ب- روش انتخاب بر اساس کیفیت و قیمت: در روش انتخاب براساس کیفیت و قیمت (QCBS) مشاور منتخب طی فرآیند رقابت کیفی، فنی و مالی انتخاب می‌شود. در این روش، پیشنهادهای فنی و مالی مشاوران فهرست کوتاه طبق بند (ب) ماده (22) تراز شده و کمترین قیمت تراز شده ملاک انتخاب مشاور بوده و عقد قرارداد با قیمت درج شده در پاکت قیمت مشاور منتخب، انجام می‌پذیرد. این روش را فقط می‌توان برای خدمات مشاوره‌ای که حوزه کار مشخص دارند، استفاده نمود.

پ- روش انتخاب بر اساس کیفیت: در روش انتخاب بر اساس کیفیت، مشاور منتخب طی فرآیند رقابت کیفی و فنی انتخاب می‌شود این روش در کارهای پیچیده و دارای حوزه کار نامشخص یا کارهایی که آثار اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی وسیع و یا بلند مدت داشته باشد کاربرد دارد.

ت- روش بودجه ثابت: در این روش قیمت مربوط به هزینه خدمات مشاور، توسط مراجع صلاحیت‌دار تعیین و محدود به مبلغ معینی می‌شود. این روش برای کارهای ساده، تکراری و دقیقاً قابل شرح که بودجه آن ثابت باشد کاربرد دارد. در این روش کارفرما باید محدوده کار، شرح تفصیلی خدمات و مبلغ مورد نیاز را برای مشاوران در اسناد «درخواست پیشنهاد»، مشخص نماید. این روش برای کارهایی که مدت و حجم مشخص ندارد قابل استفاده نمی‌باشد.

تبصره- بودجه مندرج در موافقت‌نامه‌های مبادله شده بین دستگاه‌های اجرایی و معاونت و یا بین دستگاه‌های اجرایی با واحدهای زیرمجموعه خود، به صورت برآورد بوده و الزاماً به معنی مبلغ مشاوره در روش بودجه ثابت نمی‌باشد.

ث- روش انتخاب تک گزینه‌ای: انتخاب تک گزینه‌ای، روشی است  که در آن مشاور، بدون وابستگی به فرآیند ارزیابی کیفی، فنی و مالی انتخاب می‌شود.  با این وجود، مذاکره فنی و مالی توسط کارفرما برای تنظیم قرارداد انجام می‌پذیرد. استفاده از این روش صرفاً در موارد زیر مجاز است:

  1. ارجاع خدمات تکمیلی یا توسعه‌ای مشاوره پروژه  در چارچوب موضوع قرارداد قبلی به مشاوری که خدمات همان پروژه را قبلاً انجام داده است؛
  2. ارجاع خدمات نظارتی  پروژه به مشاوری که خدمات طراحی تفصیلی همان پروژه  را قبلاً انجام داده‌است؛
  3. ارجاع خدمات جنبی مطالعات  موضوع قرارداد در چارچوب بند (الف) ماده (8) و تبصره آن؛
  4. تهیه و تدوین ضوابط، استاندار‌دها و معیارها، تا سقف پنج برابر سقف نصاب معاملات متوسط؛
  5. بروز حوادث قهری (شرایط فورس ماژور)؛
  6. عدم امکان خرید خدمات مشاور با استفاده از سایر روش‌های انتخاب مشاور، حداکثر تا بیست برابر سقف نصاب معاملات متوسط، بر اساس گزارش توجیهی کارفرما با تأیید بالاترین مقام‌ دستگاه مرکزی  کارفرما؛
  7. وجود شرایطی که در فرآیند تهیه فهرست بلند، فقط یک متقاضی خدمات مشاوره اعلام آمادگی نموده باشد؛
  8. در کارهای پژوهشی که مشمول حق تألیف یا ثبت اختراع باشد، با تأیید بالاترین مقام‌ دستگاه مرکزی کارفرما؛
  9. ارجاع خدمات مشاوره حقوقی برای قراردادها؛
  10. ارجاع خدمات نگهداری یا پشتیبانی نرم‌افزاری، به مشاوری که قبلاً همان نرم‌افزار را طراحی یا ارائه کرده است.
  11. (الحاقی 1390)  ارجاع کارهای پژوهشی  به دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و سایر مراکز تحقیقاتی قانونی که موافقت قطعی انجام فعالیت‌های پژوهشی برای آن‌ها حسب مورد توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شده یا می‌شود.
  12. (الحاقی 1394)  دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در راستای توزیع عادلانه فرصت‌های دسترسی به بازار، پروژه‌های خدمات مشاوره حوزه فاوا به غیر از خرید تجهیزات و سخت‌افزار تا سقف سه برابر نصاب معاملات متوسط را به عنوان مصادیق جزء (ث) ماده (16) آیین‌نامه خرید خدمات مشاوره موضوع تصویب‌نامه شماره 193542/ت 42986ک مورخ 1/10/1388 و اصلاح بعدی آن واگذار کنند.

ج-  روش مسابقه: این روش طبق اهداف، ضوابط و معیارهای نشریه شماره (240) معاونت با عنوان «راهنمای برگزاری مسابقات معماری و شهرسازی در ایران» انجام می‌شود و فرآیندهای ارزیابی کیفی، فنی و مالی مشاوران در این روش، مطابق نشریه یادشده می‌باشد.

چ- روش انتخاب براساس تعرفه:  برای این روش در اسناد «درخواست پیشنهاد»، نحوه و میزان حق‌الزحمه مشاور کاملاً براساس ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی معاونت تعیین می‌شود. لذا انتخاب مشاور طی فرآیند رقابت کیفی و فنی انجام می‌پذیرد.

ح- در صورتی که از منابع مالی بین‌المللی استفاده شود، چنان‌چه طبق مقررات مربوط، تشریفات یا روش‌های دیگری برای انتخاب مشاور الزام شده باشد، رعایت آن‌ها مجاز است.

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه اجرایی بند «هـ» ماده 29 قانون برگزاری مناقصات” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%a8%d9%86%d8%af-%d9%87%d9%80-%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%87-29-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86/” button_color=”#3e75f9″ uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *