• ماده 1

– در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
1 – طرح: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و استانی مطابق بند (10) ماده (1) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب1351- که حداقل بیست و پنج درصد (25%) منابع مالی و اعتبارات آن از محل بودجه سالانه کل کشور تأمین می‌گردد و دارای یک یا چند ویژگی زیر است:
الف – طرح‌هایی که اعتبار کل آن حداقل یکصد برابر سقف حد نصاب معاملات متوسط باشد.
ب – طرح‌های دانش بنیان که به تشخیص دستگاه اجرایی برای اولین بار در کشور اجرا می‌شوند.
پ – طرح‌هایی که در اجرای آن به تشخیص دستگاه اجرایی از فن‌آوری (تکنولوژی)‌های نوین استفاده گردد.
ت – طرح‌هایی که به تشخیص دستگاه اجرایی موجب خودکفایی کشور در تولید یک محصول راهبردی (استراتژیک) شود.
2 – فیلم مستند: نوعی از سینما که فیلم‌ساز مستند در آن با ارجاع به امر واقع، برداشت خلاقانه خود را به زبان سینما و تصویر از منابع و مدارک واقعی و موثق ارایه می‌کند.
3 – مستندنگاری و ثبت تصویری: نوعی از فیلم مستند که نحوه اجرای طرح را از مرحله ایده و طراحی تا اجرا با ثبت و ضبط دقیق مراحل کار بر اساس جدول زمان بندی به زبان تصویری بیان می‌کند. این نوع از مستند بیانگر توجیهات اجرای طرح/پروژه، چگونگی رعایت ضوابط فنی و ایمنی، ملاحظات زیست‌محیطی، حقوقی و مسؤولیت‌های اطراف پیمان بوده و جنبه تبلیغاتی ندارد، به‌طوری که امکان تطبیق طرح/پروژه با مفاد طرح‌های توجیهی و مطالعاتی مانند مزیت نسبی و رقابتی و روند اجرای پروژه از ابتدا تا مرحله نهایی را به زبان فیلم و تصویر، ثبت و نشان می‌دهد.
فیلم مستند دارای ضمیمه پژوهشی شامل متن، عکس و راهبرد (استراتژی) تولید می‌باشد.
4 – سازمان: سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5 – مستندسازان: کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم مستند (اعم از حقیقی و حقوقی) دارای شماره نظام سینمایی که فهرست آن‌ها از طریق سامانه اطلاع‌رسانی سازمان منتشر می‌گردد.

تبصره- صلاحیت مستندسازان فاقد شماره نظام سینمایی باید به تأیید سازمان برسد.

6 – دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه‌های کشور” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/9332/” button_color=”#8fb9e0″ uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *