• ماده 95

(اصلاحی 79)- کلیه ذی‌حسابان وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مکلفند نسخه اول صورت‌حساب دریافت و پرداخت هر ماه را همراه با اصل اسناد و مدارک مربوط منتهی تا آخر ماه بعد و حساب نهایی هر سال را حداکثر تا پایان مرداد ماه سال بعد به ترتیبی که در اجرای ماده 39 قانون دیوان محاسبات کشور مقرر می‌شود به دیوان مذکور تحویل و نسخه دوم صورت‌حساب‌های مذکور را بدون ضمیمه کردن اسناد و مدارک به نحوی که وزارت امور اقتصادی و دارایی معین می‌کند به وزارت نام‌برده ارسال نمایند.

تبصره 1- صورت‌حساب‌های فوق باید به امضاء بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوط و یا مقام مجاز از طرف او و ذی‌حساب و گواهی نماینده دیوان محاسبات کشور رسیده باشد.

تبصره 2– مواعد تنظیم و ارسال صورت‌حساب‌های موضوع این ماده توسط دیوان محاسبات کشور با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی قابل تغییر می‌باشد.

تبصره 3- نحوه حسابرسی یا رسیدگی دیوان محاسبات کشور نسبت به صورت‌حساب‌ها و اسناد و مدارک موضوع این ماده در آیین‌نامه‌های اجرایی قانون دیوان محاسبات کشور معین خواهد شد.

تبصره 4- به منظور از میان برداشتن موانع موجود در راه تنظیم حساب‌ها و صورت‌حساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور یک هیأت سه نفره مرکب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل و در موارد زیر تصمیمات لازم را اتخاذ می‌نماید:
الف- در مورد اسناد و مدارک ناقص سنواتی (از سال 1364 به بعد) وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی و اعتبارات عمرانی شرکت‌های دولتی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌کنند.
ب- در خصوص اسناد و مدارک دستگاه‌های مذکور در بند الف که بر اثر حوادث غیر مترقبه و جنگ تحمیلی به تشخیص هیأت مذکور به نحوی از انحاء از بین رفته است.
ج- نقصان و تفریط حاصل در موجودی‌های وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی مشمول ماده 73 قانون محاسبات عمومی کشور خواهند بود.
تصمیمات این هیأت با اکثریت آراء قطعی و لازم‌الاجرا خواهد بود لکن این تصمیمات که صرفاً ناظر بر ایجاد تسهیلات لازم در امر تنظیم حساب‌ها می‌باشد مانع از تعقیب قانونی متخلفین امر نخواهد بود.
دستورالعمل اجرایی این تبصره مشترکاً توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیوان محاسبات کشور حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از تصویب این قانون تهیه و به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل قانون محاسبات عمومی کشور” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/laws/%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%85%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d9%88%d9%85%db%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1/” button_color=”#cd1313″ uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *