Page 27 - قراردادهای همسان پیمانکاری سازمان برنامه
P. 27
.1قوانین
مصوبه هیأت 136./6/12 /00484ت027ها مقررات اخذ تضمین و تأدیه پیش
وزیران 1362/3/1 پرداخت
1366/3/26 -88708/77/87044
سازمان برنامه 8 نحوه پرداخت عوارض شهرداری
و بودجه
مصوبه هیأت /8880ت88788ها بلوکه نمودن مطالبات پیمانکار و
وزیران استرداد کسور وجهالضمان
نحوه تشخیص قرارداد همسان حاکم بر پروژهها
قراردادهای دولتی صنعت احداث
قراردادهای دولتی صنعت احداث کشور از حیث نحوه مشارکت دولت در آنها ،به
دو بخش کلی تقسیم میگردد .در بخش اول دولت با رویکرد اجرا طرحها نسبت
به سرمایهگذاری در آن اقدام مینماید و در بخش دوم به دلایل گوناگون اعم از
گستردگی و وسعت طرح و نیاز به تأمین بودجه ،با رویکرد تأمین مالی در آنها
وارد شده و به عنوان یک سرمایه پذیر عمل مینماید .بحث اخیر در مجلد بعدی
این کتاب بررسی خواهد شد و در این مجموعه متن قراردادهای اداری صنعت
احداث که دولت در آنها نقش سرمایهگذاری را در اجرا طرحها بر عهده دارد
بهطور کامل ارایه گردیده است.
طرحهای سرمایهگذاری دولت
با وجود اینکه در بادی امر به نظر میرسد طرحهایی که دولت در آنها به
سرمایهگذاری 11میپردازد به دلیل شاکلة واحد دستگاه اجرایی وابسته،
میبایست از یک سنخ باشند؛ لیکن این بخش نیز به جهت تعریف شاخص
بودجهای در آن دارای تنوع خاصی است .از این رو طرحهای سرمایهگذاری
دولت نیز از حیث محل اعتبار از بودجه عمومی دولت به دو بخش کلی تقسیم
میگردد .بخش اول پروژههای عمرانی یا طرحهایی هستند که دولت در آنها
به صورت مستقیم اقدام به سرمایهگذاری مینماید و بخش دوم طرحهای
غیرعمرانی که هر چند شامل طرحهای مؤسسات دولتی یا عمومی غیردولتی
میشود که در نهایت از دولت بودجه دریافت میکنند ولی به دلیل آنکه به
11قوانین و مقررات ناظر بر نظام فنی و اجرایی کشور در قراردادهای پیمانکاری ،مؤید تخصیص ریس ِک ()Risk Allocation
تأمین مالی به کارفرما (دستگاه اجرایی) است.
26