• ماده 6

تشخیص لطمه به شرح زیر انجام می‌شود:

الف- در فرایند تحقیق برای تشخیص لطمه، بررسی حجم واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای از طریق افزایش قابل توجه واردات مزبور به‌طور مطلق و یا نسبت به تولید یا مصرف داخلی و یا احتمال افزایش آتی آن، میزان قیمت‌شکنی یا یارانه اعطاء شده و اثر واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای بر قیمت کالای مشابه در بازار داخلی و پیامدهای ناشی از واردات مزبور بر تولیدکنندگان داخلی کالای مشابه بررسی و مورد توجه قرار گیرد.

ب- در بررسی پیامدهای ناشی از واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای بر تولیدکنندگان داخلی، کلیه شاخص‌های اقتصادی نشان دهنده وضعیت تولیدکنندگان داخلی، از جمله شاخص‌های پانزده گانه مذکور در این بند باید به صورت جداگانه و به دقت مورد ارزیابی قرار گیرند. شاخص‌های پانزده گانه عبارتند از کاهش بالفعل و بالقوه فروش، کاهش سود، کاهش تولید، کاهش سهم بازار، کاهش بهره‌وری، کاهش بازگشت سرمایه، ایجاد ظرفیت مازاد تولید، عوامل مؤثر بر قیمت داخلی، میزان حاشیه قیمت‌شکنی، اثرات منفی بالفعل و بالقوه بر جریان نقدینگی تولیدکنندگان داخلی، موجودی انبار، اشتغال، دستمزد‌ها، رشد، توانایی افزایش سرمایه یا انجام سرمایه‌گذاری.

پ- پس از احراز وقوع قیمت‌شکنی یا یارانه و ورود لطمه یا خطر بروز آن (موضوع بند (ث) این ماده) بر تولیدکنندگان داخلی، رابطه سببیت بین این دو باید اثبات گردد. اثبات رابطه سببیت میان واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای و لطمه به تولیدکنندگان داخلی، مبتنی بر بررسی کلیه مدارک مرتبط توسط کارگروه تحقیق خواهد بود. به‌طور مشخص باید اثبات گردد که حجم و یا میزان قیمت‌شکنی یا یارانه باعث بروز لطمه به تولیدکنندگان داخلی گردیده و اثر آن به میزانی است که «قابل ملاحظه» باشد.

ت- کارگروه تحقیق به جز واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای، کلیه عوامل شناخته شده دیگری را که احتمال می‌رود تولیدکنندگان داخلی به‌طور هم زمان از آن‌ها تأثیر پذیرفته باشند، به صورت تفکیک شده مورد بررسی قرار خواهد داد. لطمات وارد شده بر تولیدکنندگان داخلی ناشی از عوامل دیگر، به هیچ عنوان به واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای منتسب نخواهند شد. حجم و قیمت آن بخش از واردات که زیر قیمت یا یارانه‌ای نبوده‌اند، کاهش تقاضا یا تغییر در الگوهای مصرف، رویه‌های غیررقابتی یا محدودکننده تجارت میان تولیدکنندگان خارجی و داخلی، پیشرفت‌های فن‌آوری و عملکرد صادراتی و بهره‌وری تولیدکنندگان داخلی، از جمله عواملی هستند که در احراز رابطه سببیت  ممکن است مورد بررسی قرار گیرند.

ث- برای تشخیص خطر بروز لطمه قابل ملاحظه توسط کارگروه تحقیق، علاوه بر توجه به عوامل موجود در بند (ب) این ماده، عوامل زیر نیز در نظر گرفته می‌شود:

 

  1.  ماهیت یارانه یا یارانه‌های مورد بحث و اثرات تجاری احتمالی آن.
  2.  نرخ رشد جریان واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای به بازار کشور که نشانگر احتمال افزایش واردات کالای مزبور در حجم بالا باشد.
  3.  ظرفیت مازاد تولید صادرکننده یا افزایش قابل توجه و قریب‌الوقوع آن به نحوی که نمایانگر احتمال افزایش صادرات زیر قیمت یا یارانه‌ای در حجم بالا به بازار کشور باشد که البته در ارزیابی این عامل، وجود بازارهای صادراتی دیگر نیز که احتمال جذب صادرات مازاد را داشته باشند، باید مدنظر قرار گیرد.
  4.  بررسی این موضوع که آیا قیمت کالاهای وارداتی اثر کاهش دهنده یا رکودی قابل توجه بر قیمت‌های داخلی داشته و احتمال تقاضا برای واردات بیشتر را افزایش دهد.
  5.  موجودی انبار کالای موضوع تحقیق.

 

تبصره- در خصوص بندهای (ب) و (ث) این ماده، هیچ یک از عوامل مذکور به تنهایی نشانگر بروز لطمه یا خطر بروز آن نبوده، بلکه بررسی مجموع این عوامل توسط کارگروه تحقیق ملاک عمل خواهد بود.

 

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه اقدامات ضد قیمت‌شکنی (دامپینگ)” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%b6%d8%af-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa%e2%80%8c%d8%b4%da%a9%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be/” button_color=”#2d76ae” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *