ماده 5

فرایند تحقیق و رسیدگی به شرح زیر است:

الف- درخواست تحقیق در کارگروه به پیشنهاد هر یک از اعضا یا درخواست کتبی تولیدکنندگان داخلی یا از جانب آن‌ها توسط تشکل‌های مربوطه به دبیرخانه کارگروه تقدیم می‌شود.

ب- درخواست یاد شده باید شامل مدارک و مستندات مربوط به وجود قیمت‌شکنی یا یارانه وجود لطمه ناشی از هر یک از آن دو که برای متقاضی قابل دسترس است، باشد.

 

تبصره- درخواست یاد شده باید توسط تولیدکنندگان داخلی ارایه شده باشد که مجموع تولید آن‌ها حداقل معادل 25 درصد [بیست و پنج] کل تولید داخلی کالای مشابه باشد. در صورتی که برخی از تولیدکنندگان داخلی مخالف وضع عوارض ضد قیمت‌شکنی باشند، مجموع تولید حامیان درخواست می‌بایست بیش از پنجاه درصد کل تولید کالای مشابه توسط مجموع حامیان و مخالفان درخواست مزبور (نه لزوماً کل تولیدکنندگان داخلی) باشد. این تبصره در شرایطی که درخواست به صورت غیرمستقیم از جانب تولیدکنندگان داخلی توسط تشکل‌های مربوط و یا هر یک از اعضای کارگروه تحقیق ارایه شده باشد نیز جاری است.

پ- کارگروه تحقیق پس از دریافت درخواست، مدارک و مستندهای ارایه شده را بررسی نموده و در مواردی که دلایل ارایه شده را جهت شروع تحقیقات کافی نداند، مراتب را جهت تصمیم‌گیری نهایی به وزرای عضو کمیته ماده (1) ارجاع خواهد داد. تصمیم نهایی در رابطه با آغاز یا عدم آغاز تحقیقات ظرف سی روز کاری به متقاضیان ابلاغ خواهد گردید. تصمیمات مربوط به عدم آغاز تحقیق صرفاً به متقاضیان ابلاغ خواهد شد. تصمیمات کارگروه مبنی بر آغاز تحقیق قبل از شروع فرایند تحقیقات به دولت کشور صادرکننده ابلاغ خواهد گردید.

ت– کارگروه تحقیق می‌تواند از پرسش‌نامه، نمونه‌گیری، شنیدن نظرات و نظایر آن برای جمع‌آوری اطلاعات و انجام تحقیق استفاده کند.

ث- برای پاسخ به پرسش‌نامه‌های ارسالی، به صادرکنندگان یا تولیدکنندگان خارجی یا واردکنندگان کالایی که ادعا می‌شود قیمت‌شکنی شده یا از یارانه برخوردار است سی روز فرصت داده خواهد شد. تمدید این مدت در صورت وجود دلایل موجه و درخواست ذی نفع امکان پذیر است.

ج- مدارکی که هر طرف ذی نفع کتباً ارایه می‌کند، با رعایت الزام به حفظ اطلاعات تجاری محرمانه بنگاه‌ها، فوراً در اختیار دیگر طرف‌های ذی نفع درگیر در تحقیق قرار خواهد گرفت.

چ- کارگروه تحقیق به محض آغاز تحقیق، با رعایت الزام به حفظ اطلاعات تجاری محرمانه بنگاه‌ها موضوع بند (ر) این ماده، باید متن کامل درخواست کتبی واصله را در اختیار کلیه صادرکنندگانی که مورد شناسایی قرارداده است، مقامات دولت صادرکننده و نیز در صورت درخواست طرف‌های ذی نفع، در اختیار آن‌ها قرار دهد.

ح- در طول تحقیق طرف‌های ذی نفع باید اطلاعات لازم و معتبر را در اختیار کارگروه تحقیق قرار دهند و در غیر این صورت تشخیص بر اساس مستندات موجود، از جمله اطلاعات مندرج در درخواست اولیه انجام خواهد گرفت.

خ- در جریان تحقیقات، تمام طرف‌های ذی نفع حق دفاع از خود را خواهند داشت. بدین منظور، کارگروه تحقیق به مجرد درخواست، باید زمینه ملاقات تمام طرف‌های ذی‌نفع را با طرف‌هایی که منافعی مغایر آن‌ها دارند فراهم سازد؛ به گونه‌ای که نقطه نظرهای مخالف مطرح و استدلال‌های مخالف ارایه شوند. در برگزاری این جلسات باید جنبه محرمانه موضوعات و ملاحظات طرفین در این رابطه در نظر گرفته شود.

د- در مواردی که حاشیه قیمت‌شکنی یا حجم واردات زیر قیمت یا یارانه‌ای (بالقوه یا بالفعل) در حد قابل اغماض است یا لطمه وارده جزیی می‌باشد فرایند تحقیق فوراً متوقف می‌شود. حاشیه قیمت‌شکنی زمانی «قابل اغماض» تلقی می‌گردد که میزان آن کمتر از دو درصد قیمت صادراتی باشد. حجم واردات مشمول قیمت‌شکنی زمانی «جزیی» تلقی می‌شود که یک کشور کمتر از سه درصد واردات کالای مشابه و یا کشورهایی که هر کدام کمتر از سه درصد واردات کالای مشابه در ایران را در اختیار دارند، مجموعاً کمتر از هفت درصد واردات کالای مشابه به ایران را در اختیار داشته باشند. در خصوص تحقیقات مربوط به اقدامات جبرانی، مبلغ یارانه در صورتی در حد قابل اغماض تلقی می‌شود که کمتر از یک درصد ارزش واردات کالای مورد تحقیق باشد.

ذ- کارگروه تحقیق باید قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، آن دسته از مستندات اساسی تحت بررسی را که مبنای تصمیم‌گیری در خصوص اعمال اقدامات قطعی بوده است، در زمان مناسب به اطلاع تمام طرف‌های ذی نفع برساند، به‌طوری که طرفین امکان دفاع از منافع خود را داشته باشند.

ر- کارگروه تحقیق در صورت وجود دلایل موجه، هرگونه اطلاعاتی را که اساساً از لحاظ تجاری دارای ماهیت محرمانه باشد و یا توسط طرف‌های تحقیق با عنوان محرمانه ارایه شده باشد، محرمانه تلقی خواهد کرد. مصادیق اطلاعات محرمانه شامل مواردی است که افشای آن، مزیت رقابتی مهمی برای رقیب ایجاد کند یا اثر سوء قابل توجهی بر ارایه کننده اطلاعات یا شخصی که اطلاعات از وی کسب شده است، داشته باشد.

 

تبصره 1- اسرار تجاری  بنگاه‌ها و اطلاعاتی که توسط آن‌ها با عنوان محرمانه ارایه شده است، بدون اجازه خاص طرفی که آن را ارایه کرده است، قابل افشا نبوده و دبیرخانه کارگروه کلیه اقدامات لازم را جهت حفظ اسرار تجاری بنگاه‌ها مبذول خواهد نمود.

تبصره 2– دبیرخانه کارگروه تحقیق از طرف‌های ذی نفعی که اطلاعات محرمانه ارایه نموده‌اند، درخواست خواهد نمود که خلاصه‌ای غیرمحرمانه از آن اطلاعات را نیز ارایه دهند به نحوی که جزییات مندرج در آن‌ها برای رسیدن به درک متعارفی در مورد ماهیت اطلاعات محرمانه کافی باشد. در صورتی که اطلاعات مزبور از نظر طرف‌های ذی نفع قابل تلخیص نباشد، طرف‌های مزبور دلایل آن را به صورت کتبی به دبیرخانه کارگروه ارایه خواهند نمود.

تبصره 3– در صورتی که کارگروه تحقیق درخواست حفظ جنبه محرمانه اطلاعات را قابل توجیه نداند و یا عرضه کننده اطلاعات تمایلی به علنی شدن آن‌ها یا اجازه انتشار آن‌ها را چه به صورت عمومی چه به شکل خلاصه نداشته باشد، کارگروه تحقیق می‌تواند به کلی از آن اطلاعات صرف نظر نموده و بر اساس مستندات موجود تصمیم‌گیری نماید.

ز- کارگروه تحقیق در صورت لزوم می‌تواند در کشورهای موضوع تحقیق، به منظور بررسی صحت و سقم اطلاعات ارایه شده یا کسب جزییات بیشتر، سفرهای کارشناسی ترتیب دهد مشروط بر این که موافقت بنگاه‌های مورد تحقیق را کسب نماید، به نمایندگان دولت مورد بحث اطلاع دهد و آن دولت نسبت به انجام تحقیق مزبور اعتراضی نداشته باشد. در این زمینه رویه‌های رایج بین‌المللی ناظر بر تحقیقات انجام شده در سایر کشورها مجری خواهد بود. کارگروه تحقیق با رعایت الزام به حفظ اطلاعات تجاری محرمانه بنگاه‌ها، نتایج هر یک از این تحقیقات را در اختیار بنگاه‌های مورد تحقیق و نیز ارایه کنندگان درخواست اعمال اقدامات ضد قیمت‌شکنی یا جبرانی قرار خواهد داد.

ژ- در فرایند انجام تحقیقات، کلیه اطلاعات مرتبط با قیمت و یا یارانه در دوره یک سال اخیر بررسی می‌گردد. در خصوص تحقیقات مرتبط با لطمه نیز دوره سه ساله اخیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

س- فرایند تحقیق به‌طور معمول ظرف یک سال و در موارد خاص که نیاز به زمان بیشتری وجود داشته باشد، ظرف هجده ماه پس از آغاز آن به اتمام خواهد رسید.

 

 

 

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه اقدامات ضد قیمت‌شکنی (دامپینگ)” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%b6%d8%af-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa%e2%80%8c%d8%b4%da%a9%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be/” button_color=”#2d76ae” uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *