• ماده 1

– اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر به کار می‌روند:

الف- اساسنامه: قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات- مصوب 1388

ب- قانون: قانون برگزاری مناقصات- مصوب 1383.

پ- معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور.

ت- هیأت: هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات شامل هیأت مرکزی و هیأت‌های استانی.

 

  1.  هیأت مرکزی: هیأتی متشکل از اعضای مندرج در بند “الف” ماده (2) اساسنامه که به شکایات مربوط به مناقصاتی که توسط دستگاه ملی برگزار می‌شود، رسیدگی می‌کند.
  2.  هیأت استانی: هیأتی متشکل از اعضای مندرج در بند “ب” ماده (2) اساسنامه که شکایات مربوط به مناقصاتی را که توسط دستگاه‌های استانی و دستگاه‌های ملی مستقر در استان برگزار می‌شود، رسیدگی می‌کند.

ث- دستگاه‌های ملی: دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) قانون که از اعتبارات ملی استفاده می‌کنند و در مرکز کشور قرار دارند و موافقت‌نامه‌های خود را از طریق معاونت مبادله می‌کنند.

ج- دستگاه‌های استانی: دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) قانون که از اعتبارات استانی استفاده می‌کنند و اعتباراتشان از طریق شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و خزانه معین استان تأمین می‌شود و موافقت‌نامه‌های خود را از طریق استان مبادله می‌نمایند.

چ- دستگاه‌های ملی مستقر در استان: دستگاه‌های موضوع بند «ب» ماده (1) قانون که از اعتبارات ملی استفاده می‌کنند و در استان (به غیر از استان تهران) واقع شده‌اند، ولی موافقت‌نامه‌هایشان را از طریق معاونت مبادله می‌نمایند.

ح- تجدید مناقصه: تکرار تمام یا آن قسمت‌هایی از فرآیند مناقصه که به تشخیص هیأت، مغایر با قوانین و مقررات مربوط بوده است.

خ- لغو مناقصه: ابطال کامل فرآیند برگزاری مناقصه توسط هیأت.

د- فسخ قرارداد: اعلام یک طرفه خاتمه قرارداد که با قصور یا بدون قصور طرف مقابل کارفرما صورت بگیرد.

ذ- رد شکایت: چنان‌چه هیأت پس از بررسی فرآیند مناقصه، شکایت شاکی را وارد نداند یا علی‌رغم ورود شکایت ، ایرادهای مطروحه به گونه‌ای نباشد که بر اساس قانون و یا سایر قوانین و مقررات مربوط، به اساس اقدامات انجام ‌شده و فرآیند رقابت لطمه وارد آورد، هیأت با در نظر گرفتن صرفه و صلاح دولت نسبت به صدور رأی رد شکایت اقدام می‌کند.

ر- تعلیق قرارداد: توقف موقت اجرای قرارداد در رأی صادره هیأت.

ز- توقف جریان ارجاع کار: به منظور بررسی بیشتر موضوعات و کسب اسناد مثبته، هیأت می‌تواند به مدت پنج تا ده روز کاری فرآیند ارجاع کار را متوقف کند.

ژ- اعتبار پیشنهادها: مدت زمانی که مناقصه‌گر متعهد می‌گردد در صورت ابلاغ کارفرما نسبت به انعقاد قرارداد اقدام نماید و برابر با مدت اعلام‌ شده در اسناد می‌باشد، در غیر این ‌صورت برابر با پایان اعتبار تضمین شرکت در مناقصه می‌باشد.

س- شکایت: درخواست کتبی شاکی در مهلت قانونی مقرر که رأساً و به‌طور مستقیم به دبیرخانه هیأت ارائه و تسلیم شود و توسط دبیرخانه، بررسی و دریافت گردد.

ش- تسلیم شکایت: شاکی، شکایت و اسناد آن را بر اساس قوانین، مقررات مربوط و دستورالعمل‌های معاونت در مهلت‌های قانونی به دبیرخانه ارائه می‌کند و دبیرخانه آن را ثبت می‌کند.

ص- دریافت شکایت: چنان‌چه شاکی، شکایت و اسناد آن را در دبیرخانه ثبت کرده باشد، دبیرخانه در صورت کفایت اسناد، نسبت به ارائه رسید دریافت شکایت اقدام می‌کند.

ض- قبول شکایت: شکایت در یکی از دو حالت زیر پذیرفته محسوب می‌شود:

 

  1. سه روز کاری پس از دریافت شکایت و اعلام صلاحیت هیأت.
  2. حداکثر پنج روز کاری از دریافت شکایت و خودداری هیأت از اعلام عدم صلاحیت.

ط- انصراف از شکایت: در یکی از دو حالت زیر ممکن است، رخ دهد:

 

  1. خودداری شاکی از ارائه مستندات به هیأت از طریق دبیرخانه.
  2.  انصراف کتبی شاکی از شکایت پس از تسلیم به دبیرخانه.

ظ- پایگاه: بانک اطلاعات و پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات که به موجب ماده (23) قانون ایجاد شده است.

ع- دبیرخانه: دبیرخانه هیأت مرکزی و دبیرخانه هیأت‌های استانی.

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه اجرایی قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات مناقصات” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d8%ac%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%a7%d8%b3%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%87%db%8c%d8%a3%d8%aa/#%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%87_5″ button_color=”#618aff” uc_init_settings=”” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *