فهرست
آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی
شماره26510/ت39039ک مورخ: 9/2/1388
وزارت امور اقتصادی و دارایی- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور
وزیران عضو کمیسیون اقتصاد در جلسه مورخ 31/6/1387 بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده واحده قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (مصوب 1372) و با رعایت تصویبنامه شماره164082/ت373هـ مورخ10/10/1386 آییننامه راهکارهای افزایش ضمانت اجرایی و تقویت حسابرسی را به شرح زیر تصویب نمودند:
– در این آییننامه عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- اشخاص مشمول این آییننامه: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع بندهای «الف» تا «ز» ماده (2) آییننامه اجرایی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (مصوب 1379).
ب- صورت مالی حسابرسی شده: صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا اعضای جامعه حسابداران رسمی با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (2) آییننامه اجرایی تبصره (4) قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفهای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی (مصوب 1379).
ج- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.
– دستگاههای اجرایی مذکور در ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب 1386) مکلفند از انعقاد قرارداد مازاد بر مبلغ ده برابر نصاب معاملات بزرگ موضوع قانون برگزاری مناقصات (مصوب 1383) با اشخاص مشمول این آییننامه که فاقد صورتهای مالی حسابرسی شده باشند، خودداری نمایند.
– معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور موظف است هرگونه رتبهبندی و تعیین صلاحیت اشخاص مشمول این آییننامه (از جمله شرکتهای پیمانکاری و مشاوره) را به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده آنها منوط نماید.
– شرکتهای تازه تأسیس، ضمن معافیت از ارائه صورتهای مالی در سال اول تأسیس، موظفند برنامه کسب و کار سه سال آینده خود را که به اطلاع حسابرس رسمی شرکت رسیده باشد، ارائه نماید.
– سازمان بورس مکلف است از پذیرش سهام شرکتهایی که شرکتهای تابع و وابسته آنها فاقد گزارش حسابرسی شده است، خودداری نمایند. در مورد شرکتهای پذیرفته شده، نماد عملیاتی آنها در صورت عدم رعایت تکلیف مقرر در این ماده ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آییننامه بسته خواهد شد.
– سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط اظهارنامه اشخاص مشمول این آییننامه را صرفاً به انضمام صورتهای مالی حسابرسی شده، بررسی و در صورت عدم ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده، بر مبنای علیالرأس نسبت به تشخیص مالیات اقدام نماید.
– اعطای تسهیلات ارزی و ریالی به اشخاص مشمول این آییننامه که فاقد صورتهای مالی حسابرسی شده باشند، ممنوع است و این اشخاص مکلفند علاوه بر صورتهای مالی حسابرسی شده، گزارش توجیهی دقیق و کاملی در مورد میزان تسهیلات ارزی مورد تقاضا با مستندات لازم که به تأیید حسابرس مربوط رسیدهباشد، به بانک یا مؤسسه اعتباری مربوط ارائه نمایند. مسؤولیت حُسن اجرای این ماده به عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
– هرگونه خروج ارز در مورد تمام یا قسمتی از درآمد، اصل سرمایه، سود سرمایهگذاری، حق امتیاز، اقساط و سود تسهیلات دریافتی و موارد مشابه توسط اشخاص مشمول این آییننامه مشمول مقررات این ماده است.
– به منظور ارتقای سطح کیفی، دقت و سرعت ارائه خدمات حسابرسی و بازرسی، سازمان حسابرسی مکلف است ظرف دو سال پس از ابلاغ این تصویبنامه با تهیه و ایجاد نرمافزارهای تخصصی لازم، به کارگیری نیروهـای متخصص، فراهم نمودن تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری مناسب و برقراری دورههای آموزشی مربوط، شرایط لازم برای به کارگیری فناوری نوین در حرفه حسابرسی در کشور را فراهم نماید.
تبصره- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور موظف است جهت تأمین منابع مالی لازم به منظور تحقق موارد این ماده، مساعدت لازم را از جمله پیشبینی اعتبار مورد نیاز از محل منابع عمومی دولت به عمل آورد.
– در راستای ارتقای کیفی حسابرسی و توجه به نیازهای کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف است با همکاری وزارت در برنامههای آموزش دانشگاهها در زمینه حسابداری و حسابرسی تجدیدنظر نماید.
– سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف است ثبت مؤسسات حسابرسی را تنها با اخذ مجوز از جامعه حسابداران رسمی انجام دهد و همچنین از ثبت صورتجلسات مجامع عمومی اشخاص مشمول این آییننامه در صورت تعیین افراد متفرقه به عنوان بازرس قانونی و حسابرس خودداری نماید.
– به منظور ارتقای سطح انضباط مالی شرکتها و مؤسسات انتفاعی دولتی و ساماندهی نرمافزارهای حسابداری مورد استفاده در دستگاههای مذکور، وزارت مکلف است دستورالعمل مربوط را با کسب نظر از سازمان حسابرسی و شورایعالی انفورماتیک ظرف شش ماه تهیه و به آنها ابلاغ نماید.
– مرجع حل اختلاف در تشخیص شرکتهای مشمول این آییننامه وزارت میباشد.
این تصویبنامه در تاریخ 8/2/1388 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
معاون اول رئیسجمهور- پرویز داودی