آیین‌نامه تخصیص اعتبار بودجه عمومی دولت

موضوع ماده 30 قانون برنامه و بودجه کشور

مصوبه شماره 75128 مورخ 15/2/1353 هیأت وزیران

تخصیص اعتبار عبارت است از تعیین حجم اعتباری که برای یکسال یا دوره‌های معین در سال جهت هزینه اجرا برنامه‌ها و عملیات و سایر پرداخت‌ها مورد لزوم است‌.

پیش‌بینی دریافت‌ها عبارت است از برآورد وصولی‌های دولت از بابت کلیه درآمدها و استفاده از سایر منابع منظور در بودجه عمومی دولت در دوره‌های تخصیص اعتبار که مشترکاً بوسیله وزارت دارایی و سازمان برنامه و بودجه صورت می‌گیرد.

در خواست تخصیص اعتبار درخواستی است که بوسیله دستگاه اجرایی براساس‌ پیش‌بینی پیشرفت کار، وضع قراردادها، شرایط اقلیمی محل انجام کار و سایر خصوصیات امر تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

گزارش اجرای مالی بودجه عبارت از گزارش وصولی درآمدها و سایر دریافت‌ها و هزینه‌ها و سایر پرداخت‌های دستگاه‌های اجرایی است که شکل و چگونگی آن از طرف سازمان برنامه و بودجه با جلب نظر وزارت دارایی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

گزارش پیشرفت عملیات عبارت است از گزارش اجرایی برنامه‌ها، فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی در دوره‌های معین که شکل و چگونگی آن از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

برای تخصیص اعتبارات مصوب در بودجه عمومی دولت کمیته‌ای مرکب از وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه‌، یکی از صاحب‌منصبان آن سازمان و مدیر کل خزانه و مدیر کل نظارت بر اجرای بودجه تشکیل خواهد شد. ریاست این کمیته با وزیر مشاور و رییس سازمان برنامه و بودجه خواهد بود.
در موارد لزوم سایر مقامات وزارت دارایی‌، سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دیگر بنابه دعوت کمیته در جلسات شرکت خواهند کرد.

کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند پس از تصویب بودجه کل کشور درخواست تخصیص اعتبار خود را با توجیه لازم تهیه و به سازمان برنامه و بودجه ارسال دارند. شکل و نحوه درخواست تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه تعیین و اعلام خواهد شد.

 گزارش اجرای مالی بودجه و گزارش پیشرفت برنامه‌ها و عملیات هر ماه موضوع مواد 4 و 5 این آیین‌نامه در دوره‌های معین که توسط کمیته تعیین خواهد شد از طرف‌ دستگاه‌های اجرایی باید به سازمان برنامه و بودجه ارسال شود.

 وزارت دارایی فهرست پرداخت‌هایی را که طبق تخصیص اعتبار سه ماهه از محل اعتبارات منظور در بودجه عمومی دولت انجام می‌دهد و نیز سایر فهرست‌هایی را که کمیته تخصیص لازم تشخیص دهد به سازمان برنامه و بودجه ارسال خواهد نمود.
شکل‌، روش تهیه و ارائه این فهرست‌ها و دوره‌های آن با توافق وزارت دارایی و سازمان برنامه و بودجه تعیین خواهد شد.

 سازمان برنامه و بودجه ضمن اجرای وظائف نظارت خود بر فعالیت‌ها و طرح‌های عمرانی و تهیه گزارش‌های ارزشیابی عملیات و نتایج حاصله از اجرای بودجه و تطبیق این گزارش‌ها با گزارش دستگاه‌های اجرایی از لحاظ پیشرفت کار و اجرای بودجه اطلاعات لازم برای تعیین خط مشی‌های تخصیص اعتبار در دوره‌های بعد را فراهم می‌نماید.

 پس از تصویب بودجه کل کشور کمیته تخصیص اعتبار بنا به دعوت سازمان برنامه و بودجه تشکیل و براساس گزارش پیش‌بینی دریافت‌ها و درخواست‌های تخصیص اعتبار خط مشی‌های تخصیص اعتبار را تعیین و بوسیله معاون بودجه سازمان برنامه و بودجه به واحدهای مربوط در سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌نماید تا تخصیص اعتبار سه ماهه اول سال‌ دستگاه‌های اجرایی براساس خط مشی‌های تعیین شده تهیه و پس از تصویب کمیته‌، توسط سازمان برنامه و بودجه برای ابلاغ به واحد‌ها و دستگاه‌های اجرایی به وزارت دارایی ارسال شود.
این روش برای تخصیص دوره‌های سه ماهه بعدی نیز اعمال خواهد شد.

تبصره- کمیته تخصیص اعتبار می‌تواند جلسات فوق‌العاده‌ای در فاصله جلسات عادی خود برای تجدید نظر در تخصیص اعتبار ابلاغ شده در دوره یا دوره‌های قبل تشکیل دهد و یا با توجه به اطلاعات واصله‌، در مورد پیشرفت کار و پرداخت‌ها و پیشنهادهای تغییر در تخصیص اعتبار ابلاغ شده را بررسی و تصویب کند.

هرگاه دستگاه اجرایی گزارش‌های مقرر در این آیین‌نامه را به ترتیبی که سازمان برنامه و بودجه تعیین خواهد کرد ارسال نکند تخصیص اعتبار آن دستگاه براساس اطلاعات موجود در سازمان برنامه و بودجه بوسیله کمیته تخصیص اعتبار تعیین خواهد شد.

 تخصیص اعتبارات هر دوره باید منتهی تا پانزده روز قبل از پایان دوره تخصیص قبلی اعتبار برای دوره بعد ابلاغ شود.

 کلیه دستگاه‌های اجرایی که از اعتبارات مصوب در بودجه عمومی دولت استفاده ‌می‌کنند مشمول این آیین‌نامه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *