آیین‌نامه اجرایی ماده 81 قانون تنظیم در خصوص کمک برای تهیه مصالح و تجهیزات پروژه‌ها

شماره 4147/ت26309هـ مورخ: 4/2/1381

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور‌- و‌زارت امور اقتصادی و دارایی

هیأت و‌زیران در جلسه مورخ 1/2/1381 بنا به پیشنهاد شماره 3687/105 مورخ 20/1/1381سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده 81 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت – مصوب 1380‌- ‌، آیین‌نامه اجرایی ماده مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

(اصلاحی 86)- وجوه لازم برای خرید وسایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات کارگاهی مورد نیاز طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، موضوع ماده (81) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بنا به دستور بالاترین مقام اجرایی یا نمایندگان مجاز از طرف آن‌ها و حداکثر تا پنج درصد سرجمع اعتبارات مصوب طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی و ده درصد سرجمع  اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان  در مقابل درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی مربوط قرار می‌گیرد تا به شرح سایر مواد این آیین‌نامه هزینه گردد.

– وجوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه‌ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در شعبه حساب‌های دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی افتتاح می‌شود، واریز خواهد شد.

– وجوه موضوع این آیین‌نامه حتی‌الامکان برای سفارش لوازم، ماشین‌آلات، مصالح و تجهیزاتی به‌کار می‌رود که برای ساخت یا تحویل آن‌ها از طرف سازنده یا فروشنده مدت زمانی تعیین می‌شود و دستگاه اجرایی باید بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار، قبلاً به سفارش آن‌ها اقدام کند.

– دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار، نسبت به سفارش مصالح یا تهیه پیش فاکتور و یا انعقاد موافقت‌نامه از طریق منابع مورد تأیید خود اقدام می‌نمایند.  وجوه لازم برای انجام سفارش‌ها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

تبصره- در مواردی که بر حسب لزوم و بنا به توصیه دستگاه اجرایی، پیمانکار به‌طور مستقیم به منابع تأمین اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأیید دستگاه اجرایی باشد، مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد موافقت‌نامه به نام خود اقدام و پیش فاکتور یا موافقت‌نامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نماید، وجوه لازم برای سفارش آن‌ها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز و به شرح ماده (6) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌شود.

– دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات آن، حواله تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار پیمانکاران قرارداده و هزینه آن را حسب مورد به شرح ماده (6) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.

– هزینه‌های تهیه اقلام مورد نیاز این آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب منظور می‌شود:

الف- هزینه‌های ابزار اجرای کار، از قبیل وسایل و لوازم و ماشین‌آلات کارگاهی و قطعات یدکی به میزان هزینه شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

ب- هزینه تهیه مصالح (به استثنای سیمان و آهن آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

بهای سیمان و آهن‌ آلات بر طبق دستورالعمل‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (مربوط به روش محاسبه مابه‌التفاوت نرخ آهن ‌آلات و سیمان) به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

در مواردی که هزینه تمام شده تهیه آهن ‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعمل‌های یاد شده به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود، مابه‌التفاوت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.

– اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل فروشنده به‌کارگاه حمل شود. مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد رسید و ماشین‌آلاتی که حواله آن به نام پیمانکار صادر می‌گردد تا تأدیه بدهی او به‌کارفرما در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر نوع انتقال مالکیت تا پایان کار و تسویه بدهی، نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.

– در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه‌ها، ورود آن‌ها با حضور دستگاه نظارت، صورت‌مجلس شده و بهای آن بر اساس نرخ‌های مندرج در قرارداد آن‌ها در اولین صورت‌وضعیتی که پس از ورود به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور می‌گردد.

– مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه اجرایی تعیین می‌شود، از صورت‌وضعیت پیمانکار کسر می‌شود. بدهی یاد شده باید تا پایان سال مالی واریز شود.

– مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت‌وضعیت منظور می‌شود، باید از صورت‌وضعیت و تعدیل پیمانکاران کسر شود.

– چنان‌چه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین‌آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آن‌ها بدهکار است، به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود، بدهی پیمانکار با سرفصل پیش‌پرداخت خرید اقلام یاد شده، به سال بعد منتقل می‌شود.

– در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آن‌ها تا پایان سال مالی تحویل نگردد و‌ حواله آن‌ها نیز در اختیار پیمانکار قرارداده نشده باشد، بدهی واحدهای تولیدی یا منابع تأمین‌کننده این نوع اقلام، تحت عنوان پیش‌پرداخت طرح مربوط، به سال بعد منتقل و برابر مقررات واریز می‌گردد.

معاو‌ن او‌ل رئفیس‌جمهور- محمد رضا عارف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *