فهرست

دستورالعمل شرکت در مناقصه

مقدمه

  • 1. دامنه کاربرد و کلیات

1-1. این دستورالعمل، برای مناقصه پیمان‌هایی که به روش متعارف (طراحی، مناقصه و اجرا) واگذار می‌شوند، کاربرد دارد.

1-2. این دستورالعمل، شامل متن حاضر و پیوست آن، کاربرگ مناقصه است. مفاد کاربرگ مناقصه از سوی مناقصه‌گزار، با توجه به ویژگی کارهای موضوع هر مناقصه، درج یا تکمیل می‌شود.

1-3. در این دستورالعمل، واژه‌ها و عبارت‌ها، معانی تعریف شده زیر را دارند.

1-3-1. «نامه پذیرش»، یعنی نامه‌ای که طی آن برگ پیشنهاد مناقصه و هر توافق امضاء شده از سوی دو طرف و پیوست شده به آن، به‌طور رسمی از سوی مناقصه‌گزار پذیرفته شده و به امضای مناقصه‌گزار رسیده است.

1-3-2. «برگ پیشنهاد مناقصه»، یعنی مدرکی با همین عنوان که از سوی مناقصه‌گر تکمیل شده و شامل پیشنهاد امضاء شده مناقصه‌گر برای کارهاست.

1-3-3. «پیشنهاد فنی‌بازرگانی مناقصه‌گر»، یعنی مدرکی با همین عنوان که مناقصه‌گر همراه با برگ پیشنهاد مناقصه ارایه می‌دهد، به همان گونه که در اسناد مناقصه آمده است.

1-3-4. «پیشنهاد مناقصه»، یعنی برگ پیشنهاد مناقصه و همه مدارک دیگری که مناقصه‌گر همراه با برگ پیشنهاد مناقصه تسلیم کرده، به همان گونه که در اسناد مناقصه آمده است. پیشنهاد مناقصه، ممکن است به منظور اختصار، به صورت «پیشنهاد» نیز به کار رود.

1-3-5. «نامه دعوت به ارایه پیشنهاد»، عنوان مدرکی است که از سوی مناقصه‌گزار به تمام شرکت‌کنندگان منتخب، فرستاده شده و با وصول آن، می‌توانند اسناد مناقصه را دریافت کنند. نامه دعوت به ارایه پیشنهاد، به اختصار «دعوت‌نامه» هم نامیده می‌شود. این نامه، قسمتی از اسناد مناقصه تلقی می‌گردد.

1-3-6. «اسناد مناقصه»، مجموعه مدارکی با همین عنوان است که در قبال ارایه نامه دعوت به ارایه پیشنهاد به مناقصه‌گران تحویل می‌شود و حاوی مدارک یاد شده در ماده 5 است.

1-4. این دستورالعمل، در هماهنگی با «نام دعوت به ارایه پیشنهاد» تهیه شده است. در صورت مغایرت بین مفاد این دستورالعمل و دعوت‌نامه، مفاد دعوت‌نامه اولویت دارد.

1-5. این دستورالعمل، جزئی از مدارک پیشنهاد مناقصه‌گر نیست و جزئی از اسناد پیمان نیز قرار نخواهد گرفت. این دستورالعمل، توضیح روش‌هایی است که در مراحل مختلف برگزاری مناقصه، از مرحله صدور دعوت‌نامه تا مرحله تصمیم مناقصه‌گزار مبنی بر واگذاری کارهای موضوع مناقصه، به یکی از مناقصه‌گران و مبادله پیمان، یا انصراف مناقصه‌گزار از واگذاری کارها،  به کار برده می‌شود و آگاهی‌هایی را برای تهیه پیشنهاد مناقصه، به مناقصه‌گر می‌دهد.

1-6. مناقصه‌گران، باید پیشنهاد خود را با توجه به قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران، به ویژه قانون حداکثر استفاده از توان  فنی، مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور، مصوب 12/12/1375، و مجوزهای مربوط درج شده در کاربرگ مناقصه، که مناقصه‌گزار برای اجرای کارهای موضوع مناقصه در اختیار دارد، تهیه و تسلیم نمایند.

1-7. مناقصه‌گر، باید تمام دستورالعمل‌ها، فرم‌ها، کاربرگ‌ها، شرایط پیمان، نقشه‌ها و مشخصات فنی، جدول‌ها، و دیگر اطلاعات اسناد مناقصه را به دقت مطالعه کند. مناقصه‌گر، مسؤول تأمین و تکمیل اطلاعات خواسته شده در اسناد مناقصه، به گونه‌ای است که پیشنهاد تسلیم شده پاسخگوی کامل اسناد مناقصه باشد. نقص مدارک پیشنهاد مناقصه یا عدم تکمیل اسناد مناقصه، به رد پیشنهاد منجر می‌شود.

1-8. در این دستورالعمل‌، اختیارهای مهندس مشاور در انجام امور مناقصه، در کاربرگ مناقصه تعیین شده است.

1-9. تاریخ پایه، تاریخی است که به عنوان تاریخ مبنای پیمان، در پیمان درج شده در اسناد مناقصه، تعریف شده است.

  • 2. مناقصه‌گران واجد شرایط

2-1. مناقصه‌گرانی که در فرآیند ارزیابی کیفی مناقصه‌گران (ارزیابی توان اجرای کار)، ذی‌صلاح تشخیص داده شده و در فهرست کوتاه حضور داشته باشند، برای شرکت در مناقصه، دعوت می‌شوند.

2-2. با توجه به این که صلاحیت توان اجرای کار مناقصه‌گرانی که به مناقصه دعوت می‌شوند، قبلاً احراز شده است، در مشارکت‌ها، هرگونه تغییر در مشارکت، منوط به تأیید کتبی مناقصه‌گزار، پیش از تاریخ تسلیم پیشنهاد است.

2-3. هر شرکت نمی‌تواند در یک مناقصه، عضو بیش از یک مشارکت باشد. اما می‌تواند به عنوان پیمانکار دست دوم، در بیش از یک پیشنهاد معرفی شود.

2-4. مناقصه‌گرانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با اشخاصی که توسط مناقصه‌گزار برای انجام خدمات مشاوره، برای تهیه طرح و سایر مدارک مورد استفاده در کارهای موضوع مناقصه، منصوب شده‌اند، نباید در زمینه کارهای مربوط به پیمان موضوع مناقصه، مشارکت داشته باشند.

  • 3. مصالح و تجهیزات و مبادی قابل قبول

3-1. مصالح، تجهیزات و کارهایی که قرار است از خارج کشور تحت این پیمان تأمین و یا انجام شوند، باید از مبدأ کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران روابط تجاری دارند، تهیه شود.

3-2. واژه مبدأ در این ماده به معنی مکانی است که در آن‌جا مصالح و تجهیزات یا اجزای تشکیل دهنده آن‌ها، استخراج، فرآوری، یا تولید شده است. تولید، یعنی محصول تجاری شناخته شده‌ای که از طریق ساخت، فرآوری، یا مونتاژ قطعات اصلی، با مؤلفه‌های تشکیل دهنده آن از نظر مشخصات و یا نحوه استفاده، تفاوت کلی دارد.

3-3. مبدأ مصالح و تجهیزات و کار از ملیت مناقصه‌گر جداست.

3-4. تمام تجهیزات و لوازم یدکی، باید نو، غیر مستعمل و اصلی باشند و از کارخانه تولیدکننده برای مناقصه‌گزار تهیه و ارسال شود. پیشنهادی که شامل تجهیزات مستعمل یا دوباره ساخته یا تعمیر شده باشد، پذیرفته نخواهد شد.

  • 4. هزینه شرکت در مناقصه

4-1. هزینه تکثیر اسناد مناقصه که بابت خرید آن‌ها باید از سوی مناقصه‌گران پرداخت شود، در کاربرگ مناقصه درج گردیده است.

4-2. هزینه‌های مناقصه‌گر، برای تهیه و تسلیم پیشنهاد و انجام مذاکرات، به عهده خود وی است و در صورتی که در کاربرگ مناقصه به گونه دیگری تعیین نشده باشد، مناقصه‌گزار بدون توجه به نحوه انجام یا نتیجه مناقصه، در مورد این هزینه‌ها مسؤولیت و تعهدی ندارد.

  • 5. اسناد مناقصه

اسناد مناقصه شامل اجزای زیر است:

5-1 نامه دعوت به ارایه پیشنهاد (دعوت نامه)

5-2. دستورالعمل شرکت در مناقصه (متن حاضر و کاربرگ مناقصه)، همراه با کاربرگ‌های ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه و ضمانت‌نامه انجام تعهدات.

5-3. برگ پیشنهاد مناقصه.

5-4. موافقت‌نامه پیمان و شرایط پیمان شامل شرایط عمومی و خصوصی.

5-5. نقشه‌ها و مشخصات فنی.

6-5. جدول‌ها (در صورت وجود)، از جمله جدول پرداخت‌ها، جدول زمانی کارها، جدول تضمین‌ها یا شاخص‌های عملکردی، جدول داده‌ها و جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌ها.

5-7. فرم‌ها، گواهینامه‌ها، تأییدیه‌ها و مدارک دیگر (در صورت وجود).

5-8. الحاقیه‌های صادره بعدی از سوی مناقصه‌گزار، در طول برگزاری مناقصه.

  • 6. بررسی موضوع و اسناد مناقصه

6-1 مناقصه‌گر باید قبل از تسلیم پیشنهاد مناقصه، اسناد مناقصه را به دقت بررسی کرده و تمام اطلاعات لازم، مانند حمل و نقل، وضع راه‌های دسترسی، بنادر، محل و موقعیت کارگاه و حوالی آن، شرایط محلی، قوانین و مقررات نافذ و جاری را به دست آورد. مناقصه‌گر، پس از تسلیم پیشنهاد، نمی‌تواند استناد به ناآگاهی یا اشتباه خود کند.

6-2. مناقصه‌گر، می‌تواند (در صورت لزوم با هماهنگی مناقصه‌گزار) از محل کارگاه و امکانات موجود، بازدید به‌عمل آورد. مناقصه‌گزار، به نمایندگان مناقصه‌گر اجازه ورود را به زمین‌ها، ساختمان‌ها و تأسیسات مربوط، برای بازدید در حد اختیار و امکان خود می‌دهد. در صورتی که از سوی مناقصه‌گزار برنامه‌ای برای بازدید در کاربرگ مناقصه پیش‌بینی شده باشد، طبق برنامه پیش‌بینی شده، عمل خواهد گردید. مناقصه‌گزار، کارکنان و عوامل وی، هیچ گونه مسؤولیتی در خصوص بازدید از محل کار و هرگونه عواقب و مخارج ناشی از آن، ندارند. این بازدید، در راستای آگاه‌تر شدن مناقصه‌گر از شرایط کارهای موضوع مناقصه است و نباید به عنوان جایگزینی برای بررسی دقیق اسناد مناقصه، تلقی شود. اطلاعات شفاهی ارایه شده از سوی مناقصه‌گزار یا مهندس مشاور، تعهدی برای مناقصه‌گزار ایجاد نمی‌کند، مگر آن که طی الحاقیه‌ای، به اسناد مناقصه افزوده شود.

6-3. شرکت در مناقصه و تسلیم پیشنهاد، به منزله آن تلقی خواهد شد که مناقصه‌گر تمام اسناد مناقصه را به دقت مطالعه کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را تا حدی که یک مناقصه‌گر باتجربه می‌تواند به دست آورد، به دست آورده است و ابهام یا اشتباهی به نظر او در اسناد مناقصه وجود ندارد (به استثنای موارد اعلام شده از سوی مناقصه‌گر در بند 9-6).

6-4. هر یک از مناقصه‌گران که در مورد مفهوم قسمتی از اسناد مناقصه، ابهام یا سؤالی داشته باشد، می‌تواند به صورت کتبی یا الکترونیکی (منظور از الکترونیکی، تلکس، فکس و پست الکترونیکی است)، مناقصه‌گزار را مطلع ساخته و تقاضای دریافت توضیح کتبی بنماید. نشانی مناقصه‌گزار در کاربرگ مناقصه، مشخص شده است. اگر به نظر مناقصه‌گر قسمتی از مفاد اسناد مناقصه اشتباه یا اشکالی از نظر مشخصات و یا محاسبات و غیره داشته باشد، مناقصه‌گر باید این اشتباه و اشکال را قبل از تسلیم پیشنهاد، در مهلت مقرر در کاربرگ مناقصه، منعکس کند و در صورت اقتضا، پیشنهاد اصلاحی خود را ارایه نماید. مناقصه‌گزار، به درخواست‌های ارایه توضیح یا اصلاح اسناد مناقصه، که در مهلتی که برای این منظور در کاربرگ مناقصه تعیین شده است، دریافت کند، کتباً پاسخ خواهد داد. پاسخ مناقصه‌گزار و شرح پرسش یا اشکال‌ها، برای تمام مناقصه‌گرانی که اسناد مناقصه را دریافت نموده و اعلام انصراف نکرده‌اند، به‌طور یکسان ارسال خواهد شد. عدم اظهار نظر مناقصه‌گر، به منزله بدون اشکال و واضح بودن اسناد مناقصه، از نظر وی تلقی خواهد شد.

6-5. در صورتی که در کاربرگ مناقصه تعیین شده باشد، از نمایندگان منتخب مناقصه‌گران دعوت می‌شود در جلسه توجیهی که در مکان و زمان درج شده در کاربرگ مناقصه برگزار می‌گردد، شرکت کنند. هدف از تشکیل این جلسه، تشریح کارهای موضوع مناقصه و پاسخ به پرسش‌هایی است که ممکن است در ارتباط با اسناد مناقصه مطرح شود. از مناقصه‌گران درخواست می‌شود که در حد ممکن، پرسش‌ها را کتبی یا از طریق الکترونیکی و حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه، تسلیم مناقصه‌گزار کنند. متن پرسش‌های مطرح شده و پاسخ مربوط برای تمام مناقصه‌گرانی که اسناد مناقصه را دریافت نموده و اعلام انصراف نکرده‌اند، به‌طور یکسان ارسال خواهد شد. هرگاه در نتیجه برگزاری جلسه توجیهی، نیاز به اصلاح اسناد مناقصه باشد، این کار با صدور الحاقیه انجام می‌گیرد.

  • 7. تجدید نظر در اسناد مناقصه و صدور الحاقیه

7-1. مناقصه‌گزار، می‌تواند در هر زمان تا تاریخ تعیین شده در کاربرگ مناقصه، یا در صورتی که در کاربرگ مناقصه زمانی تعیین نشده است، مدت هفت (7) روز  پیش از آخرین روز تعیین شده برای تسلیم پیشنهاد‌ها در پاسخ به توضیحات درخواست شده از سوی مناقصه‌گران، یا به هر دلیل دیگر و یا به صلاح‌دید خود، با صدور الحاقیه‌هایی، در اسناد مناقصه تجدیدنظر به عمل آورده و یا موعد تسلیم یا گشایش پیشنهاد‌ها را به تعویق بیاندازد.

7-2. هرگاه تجدید نظر در اسناد مناقصه مستلزم تغییر کارهای موضوع مناقصه باشد، باید مراتب طی الحاقیه‌ای به مناقصه‌گران اعلام گردد و فرصت کافی برای اعمال اصلاح و تغییر، به ایشان داده شود. مناقصه‌گران، باید بی‌درنگ وصول الحاقیه را اعلام کنند و چنین فرض خواهد شد که اطلاعات درج شده در آن، از سوی آن‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت.

7-3. الحاقیه‌ها اجزای جدا نشدنی اسناد مناقصه محسوب می‌گردند.

تهیه پیشنهاد

  • 8. زبان پیشنهاد

8-1. پیشنهاد و تمام مکاتبه‌ها و مدارک مربوط به آن، باید به زبان‌های تعیین شده در کاربرگ مناقصه باشد. هرگاه مدارکی به زبان دیگری باشد باید ترجمه بخش‌هایی از آن که طبق اسناد مناقصه لازم است، به زبان تعیین شده نیز ارایه شود و در صورت مغایرت ترجمه اولویت خواهد داشت.

  • 9. مدارک تشکیل دهنده پیشنهاد مناقصه

پیشنهاد مناقصه، باید شامل مدارک زیر باشد:

9-1. ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، طبق ماده 12 دستورالعمل.

9-2. برگ پیشنهاد مناقصه جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌ها (در صورت وجود) و آنالیز قیمت پیشنهادی (در صورت وجود)، تکمیل، امضاء و مهر شده توسط مناقصه‌گر.

9-3. وکالت‌نامه محضری، دال بر این که امضاکنندگان پیشنهاد از سوی صاحبان امضای مجاز مناقصه‌گر، مجاز به این کار بوده است (اند) و پیشنهاد در دوره اعتبار آن طبق ماده 13، برای مناقصه‌گر یک سند تعهدآور است.

9-4. جدول‌های موجود در اسناد مناقصه، که از سوی مناقصه‌گر تکمیل شده است.

9-5. پیشنهاد فنی‌بازرگانی، در مناقصه‌های دومرحله‌ای، شامل: شرح تفصیلی پیشنهاد برای مشخصات فنی تجهیزات، سازمان و روش اجرای کارهای موضوع مناقصه و نیز سایر اطلاعات فنی، مانند: بروشورها و جزئیات دیگری از مصالح، تجهیزات، لوازم یدکی و تکنولوژی‌های ویژه است.

9-6. شرح تفصیلی راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع اشتباه یا اشکال، در مواردی از نقشه‌ها و مشخصات فنی که به نظر مناقصه‌گر اشتباه بوده یا اشکال داشته و با وجود اعلام مناقصه‌گر طبق بند 6-4، هنوز به نظر او دارای اشتباه یا اشکال است.

9-7. راهنمای مناقصه و سایر مدارک اسناد مناقصه که به مهر و امضای مناقصه‌گر رسیده باشد.

9-8. مناقصه‌گر باید تمام یا قسمتی از اطلاعات تکمیلی زیر را نیز که در کاربرگ مناقصه مشخص می‌شود، تسلیم کند و به آن‌ها متعهد باشد. مواردی از این اطلاعات که به تشخیص مناقصه‌گزار لازم باشد جزئی از پیشنهاد فنی‌بازرگانی مناقصه‌گر تلقی شود، در کاربرگ مناقصه تعیین می‌گردد.

9-8-1. شرح سازمان و ساختار مدیریتی مناقصه‌گر برای انجام کارهای موضوع مناقصه و نحوه ارتباط این سازمان با سازمان کلی مناقصه‌گر.

9-8-2. تفکیک کارهای موضوع مناقصه که هر یک از اعضای مشارکت یا گروه‌های کاری مختلف مناقصه‌گر یا پیمان کاران دست دوم (در صورت وجود)، انجام خواهند داد.

9-8-3. اطلاعات مربوط به روش انجام کارهای موضوع مناقصه، در مواردی که در نقشه‌ها و مشخصات فنی تعیین نشده باشد، حداقل شامل:

9-8-3-1. مهندسی و طراحی، در مواردی که طراحی قسمتی از کارها به عهده مناقصه‌گر باشد شامل:

1) نوع استاندارد‌ها و آیین‌نامه‌های مورد استفاده و

2) روش‌ها، رویکرد‌ها و راه‌حل‌های پیشنهادی، برای طراحی اجزای کار.

9-8-3-2. چگونگی تدارک تجهیزات، شامل: امور قراردادی، انتخاب تأمین‌کنندگان بازرسی‌ها و کنترل کیفیت و حمل آن‌ها.

9-8-3-3. چگونگی تدارک مصالح، تأمین نیروی انسانی و ماشین‌آلات مورد نیاز، برای انجام کارها.

9-8-3-4. روش اجرای کارهای ساختمانی به تفکیک سازه‌های مختلف و نوع فعالیت‌های اجرایی.

9-8-3-5. روش نصب، آزمایش و راه‌اندازی تجهیزات و سایر کارهایی که نیاز به آزمایش و راه‌اندازی دارد.

9-8-3-6. روش تأمین و کنترل ایمنی.

9-8-3-7. روش آموزش کارکنان مناقصه‌گزار برای بهره‌برداری (در صورت وجود در کارهای موضوع مناقصه).

9-8-4. برنامه زمانی اجرای فعالیت‌های مختلف کارهای موضوع مناقصه (تدارکات، اجرا، نصب و راه‌اندازی)، با نشان دادن منابع پیشنهادی تخصیصی، از جمله نیروی انسانی، ماشین‌آلات مناقصه‌گر و مصالح و چگونگی به‌روزرسانی، زمان‌بندی و کنترل پیشرفت کارها.

9-8-5. برنامه جامع تضمین و کنترل کیفیت، برای انجام کارهای موضوع مناقصه.

9-8-6. مدارک مثبت، دال بر این که مصالح و تجهیزات با مشخصات درخواست شده در نقشه‌ها و مشخصات فنی، تطبیق دارد. این مدارک، باید نشان دهد که مصالح و تجهیزات پیشنهادی و کشورهای مبدا آن‌ها، با اسناد مناقصه تطبیق دارد.

مدارک مثبت نشان‌دهنده تطبیق تجهیزات با اسناد مناقصه، ممکن است به شکل گزارش، نقشه و اطلاعات بوده و باید موارد زیر را در برداشته باشند:

1) شرح تفصیلی ویژگی‌های عملکردی و فنی تجهیزات

2) فهرستی شامل: مشخصات کامل منابع موجود برای تهیه قطعات یدکی، ابزار مخصوص و غیره، که برای کار کردن مداوم و مناسب تجهیزات، ضرورت دارد.

3) توضیحی از مشخصات فنی و مدارک کافی در مورد قابل قبول بودن مصالح و تجهیزات پیشنهادی، بر اساس مشخصات یادشده.

4) مناقصه‌گری که تأمین و یا نصب تجهیزاتی را پیشنهاد می‌دهد که خود تولیدکننده یا سازنده و یا نصّاب آن‌ها نیست، باید از سوی سازنده یا تولیدکننده آن تجهیزات، مجاز به تأمین آن‌ها و یا نصب آن‌ها در داخل کشور باشد و اطمینان دهد که سازنده تجهیزات بر اساس ضوابط این دستورالعمل، یک شرکت واجد شرایط است.

مناقصه‌گران، باید توجه داشته باشند که استانداردهای تعیین شده از سوی مناقصه‌گزار در اسناد مناقصه، برای طراحی، نیروی کار، مصالح و تجهیزات حداقل است. مناقصه‌گر می‌تواند از استانداردهای دیگری استفاده کند، مشروط بر این که نشان دهد که موارد جایگزین شده، معادل یا برتر از استانداردهای تعیین شده در مشخصات فنی است.

9-9. مناقصه‌گر، باید جزئیات اقلام اصلی تجهیزات، یا خدماتی را که از طریق پیمانکاران دست دوم تأمین می‌کند، با درج نام و ملیت پیمانکاران دست دوم پیشنهادی، شامل فروشندگان هر کدام از آن اقلام، در پیشنهاد خود ارایه کند. مناقصه‌گر می‌تواند برای انجام هر کاری بیش از یک پیمانکار دست دوم معرفی کند، اما نرخ و قیمت‌های تعیین شده در پیشنهاد، صرف نظر از آن که کدام یک از پیمانکاران دست دوم کار را انجام دهد، باید ثابت باشد. مناقصه‌گر باید اطمینان دهد که تمام پیمانکاران دست دوم، پیشنهادی را پیش از امضای پیمان، برای خود محفوظ نگاه داشته و پس از مذاکره بین مناقصه‌گزار و مناقصه‌گر، پیمانکاران دست دوم تأیید شده و کارهای مربوط به هر کدام از آن‌ها فهرست خواهد شد.

9-10. مناقصه‌گران نمی‌توانند بیش از یک پیشنهاد تسلیم کنند، مگر آن که طبق کاربرگ مناقصه، مناقصه‌گران مجاز به ارایه پیشنهاد جایگزین  باشند. مناقصه‌گرانی که می‌خواهند گزینه‌های فنی متنوعی را با انحراف‌های معقول از اسناد مناقصه، به عنوان گزینه‌های جایگزین پیشنهاد دهند. ابتدا باید پیشنهاد خود را در مورد گزینه‌ای که با اسناد مناقصه (با لحاظ انحراف‌های مجاز) تطبیق دارد و گزینه پایه نامیده می‌شود، ارایه کنند. علاوه بر آن برای تمام گزینه‌های فنی جایگزین، اطلاعات لازم شامل: نقشه‌ها، محاسبات، مشخصات فنی، روش نصب و اجرای پیشنهادی و دیگر جزئیات مربوط را برای ارزیابی کامل از سوی مناقصه‌گزار، ارایه کنند.

9-11. مدارک دیگری که طبق این دستورالعمل به ویژه ماده 24، درخواست شده است باید همراه با پیشنهاد مناقصه ارایه گردد.

9-12. فهرستی از تمام مدارک و ضمایم تشکیل دهنده پیشنهاد مناقصه که دسترسی به آن‌ها را تسهیل کند باید همراه پیشنهاد ارایه شود.

9-13. در مواردی که پیشنهاد از سوی یک مشارکت تسلیم شده باشد:

9-13-1. تمام مدارک مورد نیاز پیش گفته، باید به صورتی امضاء شود که قانوناً برای تمام اعضای مشارکت تعهدآور باشد و آنان را متعهد به تمام تعهدات پذیرفته شده از سوی مشارکت در پیشنهاد مناقصه کند. از این رو همراه پیشنهاد، باید نامه‌ای با امضای تمام اعضای مشارکت، مبنی بر این که امضاءکننده پیشنهاد، از سوی آنان اختیار تام برای امضای پیشنهاد را دارد، ارایه شود.

9-13-2. نسخه‌ای از موافقت‌نامه مشارکت بین اعضا نیز، باید همراه پیشنهاد ارایه شود. موافقت‌نامه مشارکت باید شامل موارد زیر باشد، اما محدود به آن‌ها نباشد:

الف) این موضوع که اعضای مشارکت، به‌طور انفرادی و اشتراکی (تضامنی) متعهد به اجرای پیمان بوده و در قبال مناقصه‌گزار مسؤول باشند.

ب) درصد سهام هر یک از اعضا در مشارکت.

ج) حیطه وظایف و مسؤولیت‌های هر یک از اعضا.

9-13-3. یکی از اعضای مشارکت که مسؤول ارایه بخش‌های کلیدی پیمان نیز هست، باید به عنوان رهبر مشارکت تعیین شود. این واگذاری اختیار‌ها و مسؤولیت‌ها، باید به صورت وکالت‌نامه‌ای رسمی که به امضاهای مجاز تمام اعضا رسیده است، همراه با پیشنهاد ارایه شود. رهبر مشارکت، باید مجاز به قبول مسؤولیت و دریافت دستورها و مکاتبه‌ها به نمایندگی از هر یک و تمام اعضای مشارکت باشد.

9-14. مناقصه‌گزار، تمام اطلاعات دریافتی را محرمانه تلقی کرده و از افشای آن، خودداری می‌نماید.

  • 10. قیمت‌های پیشنهاد

10-1. قیمت‌های پیشنهاد، باید به ترتیب تعیین شده در جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌ها (در صورت وجود) یا طبق نحوه مشخص شده در اسناد مناقصه ارایه شوند.

10-2. در مواردی که طبق اسناد مناقصه قیمت اقلام کار باید از سوی مناقصه‌گر پیشنهاد شود، قیمت هر یک از اقلام جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌ها، باید در مقابل آن نوشته شود. هرگاه قیمت قلمی در مقابل آن نوشته نشده باشد، فرض بر این خواهد بود که قیمت آن قلم، در سایر اقلام جدول مقادیر و قیمت‌ها، منظور گردیده است.

10-3. قیمت‌های پیشنهاد شامل: قیمت‌های کامل کارهای مشروحه از جمله: سود مناقصه‌گر، هزینه‌های بالاسری مانند؛ مالیات، عوارض گمرکی، سایر عوارض قانونی، بیمه تأمین اجتماعی، مزایای قانونی کارکنان و سایر هزینه‌های مشابه (مربوط به داخل یا خارج کشور) است، مگر این که در اسناد مناقصه، به روشنی مستثنی شده باشند. هم چنین این قیمت‌ها شامل تمام هزینه‌هایی است که ممکن است در جریان اجرای کارها و برای آن‌ها واقع شوند و با در نظر گرفتن تمام مخاطره‌ها، مسؤولیت‌ها و تعهدهایی است که در اسناد مناقصه به صراحت یا به صورت ضمنی بیان شده و شرکت در مناقصه، بر مبنای آن‌ها صورت می‌گیرد. جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌های درج شده در اسناد مناقصه، ممکن است به صورت سرجمع تهیه شده باشد. در این صورت، پیشنهاددهندگان موظف هستند نسبت به تهیه فهرست تفصیلی و تکمیل آن، در صورت لزوم طبق اسناد مناقصه، اقدام نموده و به پیشنهاد خود پیوست کنند.

10-4. در صورت تناقض بین حاصل ضرب مقدار و واحد بهای هر قلم با قیمت کل آن قلم، قیمت کل آن قلم مبنا خواهد بود. هم چنین، در صورت تناقض بین حاصل جمع قیمت‌های کل اقلام با مبلغ پیشنهاد، مبلغ پیشنهاد مبنا خواهد بود.

10-5. در صورت ارایه پیشنهاد جایگزین (در صورت مجاز بودن) اگر قیمت پیشنهاد جایگزین با قیمت پیشنهاد پایه متفاوت باشد، برای هر پیشنهاد جایگزین یک برگ پیشنهاد مجزا و جدول (یا فهرست) مقادیر و قیمت‌های مربوط به آن تهیه گردیده و همگی در پاکت (ج) قرار داده می‌شود.

  • 11. ارزهای پیشنهاد

11-1. پیشنهاد مناقصه، باید به ترتیب تعیین شده در کاربرگ مناقصه، قیمت‌گذاری شود. اگر در اسناد مناقصه، به ترتیب‌های دیگری پیش‌بینی نشده باشد، شرایط زیر نافذ خواهد بود:

11-1-1. مصالح، خدمات و تجهیزاتی که از خارج کشور تأمین می‌شود، باید براساس ارز مشخص شده در کاربرگ مناقصه، قیمت‌گذاری شود.

11-1-2. مصالح، خدمات و تجهیزات قابل تأمین از داخل کشور، باید به ریال قیمت‌گذاری شود.

11-1-3. حمل و نقل، بیمه و دیگر خدمات جنبی مربوط به حمل مصالح و تجهیزات، عملیات ساختمان و نصب و راه‌اندازی، باید به ریال یا ارز مورد نظر طبق شرایط پیمان، قیمت‌گذاری گردد.

11-2. سهم بخش ریالی از قیمت کل پیشنهاد، نباید از درصد مشخص شده در کاربرگ مناقصه کمتر باشد.

11-3. اگر در کاربرگ مناقصه، نرخ تبدیل برای ارز (ارز‌ها) تعیین نشده باشد، نرخ‌های تبدیل حاکم در تاریخ پایه که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین گردیده، نافذ خواهد بود.

  • 12. ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه

12-1. مناقصه‌گر برای شرکت در مناقصه، باید ضمانت‌نامه‌ای به مبلغ تعیین شده در کاربرگ مناقصه، به ریال یا به ارز خارجی معادل آن، که اعتبار آن از تاریخ آخرین  مهلت تسلیم پیشنهاد‌ها آغاز شده در کاربرگ مناقصه، تأمین و به ضمیمه پیشنهاد خود ارایه نماید.

12-2. پیشنهادهای فاقد ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، قابل قبول نبوده و رد خواهد شد.

12-3. ضمانت‌نامه‌های شرکت در مناقصه مناقصه‌گران، به استثنای برنده مناقصه و مناقصه‌گری که پیشنهاد وی در مرتبه دوم قرار می‌گیرد، در اسرع وقت آزاد شده و مراتب به مناقصه‌گران اعلام خواهد گردید.

12-4. ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه برنده مناقصه و مناقصه‌گری که پیشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد، در تاریخ مبادله پیمان و تسلیم ضمانت‌نامه انجام تعهدات، به مناقصه‌گر بازگردانده می‌شود. در صورت لزوم، این ضمانت‌نامه به هزینه مناقصه‌گران در محدوده مدت تعیین شده برای تجدید آن، تمدید خواهد گردید.

12-5. ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، در حالت‌های زیر ضبط می‌شود:

12-5-1. هرگاه مناقصه‌گر پیشنهاد خود را در مدتی که اعتبار دارد پس بگیرد.

12-5-2. در مورد برنده مناقصه، در صورتی که:

الف) پیمان را طبق ماده 29 امضاء نکند یا

ب) ضمانت‌نامه اجرای تعهدات را طبق ماده 30 نسپارد.

  • 13. مدت اعتبار پیشنهاد مناقصه

13-1. پیشنهادها، باید از هر حیث از آخرین موعد تسلیم پیشنهاد‌ها برای مدتی که در کاربرگ مناقصه مشخص شده است، معتبر باشند. پیشنهادهایی که برای مدت کمتری اعتبار داشته باشند، از سوی مناقصه‌گزار رد خواهند شد.

13-2. مناقصه‌گزار، ممکن است از پیشنهاددهندگان تمدید مدت اعتبار پیشنهاد‌ها را درخواست کند این درخواست و پاسخ به آن، باید کتباً یا از طریق الکترونیکی صورت گیرد. هرگاه مناقصه‌گری تمدید مدت اعتبار را قبول کند، باید ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه خود را به تناسب تجدید نماید. هر مناقصه‌گری می‌تواند درخواست مناقصه‌گزار را رد کند، بدون آن‌که ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه وی ضبط شود. مناقصه‌گرانی که این درخواست را می‌پذیرند مجاز به اصلاح پیشنهاد خود مگر در موارد درج شده در بند 13-3 نخواهند بود.

13-3. در پیمان‌های با قیمت ثابت، هرگاه مدت اعتبار پیشنهاد بیش از پنجاه و شش (56) روز تمدید شود، مبلغ پیمان برنده مناقصه، براساس ضریب‌هایی که مناقصه‌گزار در درخواست تمدید مشخص کرده است، تعدیل خواهد شد و هرگاه ابلاغ نامه پذیرش نیز بیش از پنجاه و شش روز بعد از انقضای اعتبار پیشنهاد صورت گیرد، به همین ترتیب عمل خواهد شد. ارزیابی پیشنهادها، براساس قیمت‌های پیشنهاد و بدون توجه به تصحیح‌های اخیر، انجام خواهد گرفت.

  • 14. شکل و امضای پیشنهاد مناقصه

14-1. پیشنهاد مناقصه باید به ترتیب تعیین شده در این دستورالعمل و به ویژه ماده 15، تهیه، تکمیل و مهر و امضاء شود و با اسناد دیگری که در این دستورالعمل بیان شده است. در لفاف مناسب و لاک و مهر شده قرار داده شود.

14-2. پیشنهاد مناقصه باید متضمن اطلاعات کامل در مورد مناقصه‌گر و نام کسانی که اختیار امضای اسناد تعهدآور و پیمان‌ها را دارند، باشند و باید به وسیله صاحبان امضای مجاز مناقصه‌گر براساس بند 9-3 این دستورالعمل امضاء شود.

14-3. هرگونه پاک‌شدگی، قلم خوردگی یا تغییر در عبارت‌ها یا ارقام، باید با امضای مجاز و مهر مناقصه‌گر مورد تأیید قرار گیرد.

14-4. تمام صفحه‌ها و برگه‌های اسناد مناقصه و پیشنهاد باید به امضای مجاز مناقصه‌گر رسیده و مهر شود.

14-5. پیشنهاد باید دارای تاریخ باشد.

تسلیم پیشنهادها

  • 15. لاک و مهر و نشانه‌گذاری پیشنهادها

15-1. اسناد و مدارک پیشنهاد مناقصه باید به ترتیب زیر در پاکت‌های سه‌گانه قرار داده شود:

پاکت الف مربوط به ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه.

پاکتی که با عنوان پاکت الف مشخص می‌شود و حاوی ضمانت‌نامه موضوع بند 9-1 است.

پاکت ب مربوط به پیشنهاد فنی‌بازرگانی در مناقصه‌های دومرحله‌ای یا مدارک فنی در مناقصه‌های یک مرحله‌ای.

پاکت دیگری که با عنوان پاکت ب مشخص می‌شود و حاوی اسناد زیر است:

یک نسخه از اسناد مناقصه تعیین شده در ماده 5 (به استثنای برگ پیشنهاد مناقصه و جدول یا فهرست مقادیر و قیمت‌ها؛ تکمیل مهر و امضاء شده از سوی مناقصه‌گر و تمام مدارک پیشنهاد مناقصه (موضوع بند 9-3 تا 9-13).

در پاکت ب هیچ گونه اطلاعی که به قیمت مربوط باشد و از آن تمام یا بخشی از مبلغ پیشنهادی قابل استخراج باشد نباید قرار گیرد.

پاکت ج مربوط به پیشنهاد قیمت.

پاکت دیگری که با عبارت پاکت ج مشخص می‌شود و حاوی برگ پیشنهاد مناقصه، جدول یا فهرست مقادیر و قیمت‌ها (در صورت وجود) و آنالیز قیمت پیشنهادی (در صورت وجود) موضوع بند 9-2 و اطلاعات درخواستی موضوع بند 24-1 خواهد بود.

15-2. تمام محتویات پاکت‌های ب و ج باید به شمار مشخص شده در کاربرگ مناقصه (یک نسخه اصل و بقیه نسخه‌ها رونوشت) تهیه و تسلیم شوند. روی جلد نسخه اصل باید عبارت اصل و روی جلد نسخه‌های رونوشت، عبارت رونوشت 1 و رونوشت2 و رونوشت… نوشته شود. در صورت وجود اختلاف بین نسخه‌های مختلف نسخه اصل ملاک عمل خواهد بود.

هریک از سه پاکت الف و ب و ج باید لاک و مهر شده و جمعاً در لفاف یا پاکت لاک و مهر شده دیگری گذارده شود و روی آن‌ها نام و نشانی مناقصه‌گر، عنوان و شماره نامه دعوت به ارایه پیشنهاد و عبارت تا تاریخ…/…/… (تاریخ جلسه گشایش پیشنهادها) باز نشود، به وضوح نوشته شده باشد.

  • 16. مهلت تسلیم پیشنهادها

16-1. مناقصه‌گران باید پیشنهاد خود را با رعایت این دستورالعمل و به شرح درج شده در آن، تکمیل کنند و تا ساعت و تاریخ تعیین شده در کاربرگ مناقصه، تسلیم نموده و رسید دریافت کنند. مناقصه‌گزار، همه پیشنهادهای دریافت شده را ثبت کرده و تا جلسه گشایش پیشنهادها، از آن‌ها صیانت می‌نماید.

16-2. مناقصه‌گزار، ممکن است به تشخیص خود، مهلت تسلیم یا گشایش پیشنهاد‌ها را طبق بند 7-1 تمدید کند. در این حالت تمام حقوق و تعهدهای مناقصه‌گزار و پیشنهاددهندگان تابع مهلت تمدید شده است.

16-3. مناقصه‌گزار پیشنهادهایی را که دیرتر از مهلت یاد شده تسلیم شود، دریافت نخواهد کرد.

  • 17. اعلام عدم تمایل، اصلاح، جایگزینی و پس گرفتن پیشنهاد مناقصه

17-1. در صورتی که خریدار اسناد مناقصه به هر علت مایل به شرکت در مناقصه نباشد، باید حداکثر ظرف مدت تعیین شده در کاربرگ مناقصه، مراتب را کتباً به مناقصه‌گزار اعلام نماید. قصور در اجرای این تکلیف، در ارجاع کار به دعوت شده، برای شرکت در مناقصه‌های بعدی، مؤثر خواهد بود.

17-2. مناقصه‌گر، می‌تواند پیشنهاد خود را پس از تسلیم، اصلاح کرده یا پس بگیرد، ‌به شرط آن که اصلاح پیشنهاد یا اعلام تمایل به پس گرفتن آن، طبق بند17-3 پیش از مهلت تعیین شده برای تسلیم پیشنهاد، انجام شده باشد.

17-3. مناقصه‌گری که بخواهد پیشنهادی را پس بگیرد و یا اصلاح کند، باید کتباً مناقصه‌گزار را پیش از آخرین مهلت تعیین شده برای تسلیم پیشنهاد‌ها مطلع سازد. درخواست پس گرفتن پیشنهاد، باید به نشانی مناقصه‌گزار تسلیم شده و در برگیرنده عنوان و شماره دعوت‌نامه و عبارت «درخواست پس گرفتن پیشنهاد» باشد. درخواست‌های پس گرفتن پیشنهاد دریافت شده، پس از آخرین مهلت تسلیم پیشنهاد‌ها نادیده گرفته شده و پیشنهاد معتبر تلقی خواهد گردید.

17-4. اصلاحیه پیشنهاد، باید به شمار نسخه‌ها و به ترتیب مشخص شده در ماده15، تهیه شده و نشانه‌گذاری گردد و برحسب مورد، عبارت اصلاحیه پیشنهاد پاکت الف، یا اصلاحیه پیشنهاد پاکت ب، یا اصلاحیه پیشنهاد پاکت ج، روی آن‌ها نوشته شده و به ترتیب در پاکت مربوط به ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه، یا پیشنهاد فنی‌بازرگانی، یا پیشنهاد قیمت، گذاشته شوند. این پاکت‌ها باید در داخل یک پاکت خارجی با لفاف لاک و مهر شده که علامت اصلاحیه دارد قرار داده شوند.

گشایش و ارزیابی پیشنهادها

  • 18. گشایش پیشنهادهای مناقصه از سوی مناقصه‌گزار

18-1. کمیسیون مناقصه‌گزار پیشنهادها، اصلاحیه‌ها و درخواست‌های احتمالی پس گرفتن پیشنهاد‌ها را در حضور نمایندگان مناقصه‌گران، که برای شرکت در جلسه گشایش پیشنهادها، در ساعت، تاریخ و محل درج شده در کاربرگ مناقصه دعوت شده‌اند، باز می‌کند.

18-2. پس از تهیه فهرست اسامی پیشنهاددهندگان و شرکت‌کنندگان در جلسه، ابتدا اگر درخواستی برای پس‌گرفتن پیشنهاد دریافت نشده باشد، باز گردیده و نام مناقصه‌گر خوانده می‌شود. پیشنهادهایی که درخواست پس گرفتن آن‌ها طبق ماده 17 تسلیم شده باشد، باز نگردیده و عیناً به مناقصه‌گران مربوط بازگردانده خواهند شد.

پس از آن پاکت‌های پیشنهاد و اصلاحیه‌های آن‌ها، از سوی کمیسیون مناقصه، به ترتیب زیر یکی پس از دیگری باز می‌شود:

18-2-1. ابتدا پاکت الف و متعاقب آن در صورت وجود اصلاحیه آن باز خواهد شد. هرگاه محتوای این پاکت، به ترتیب تعیین شده در بند 15-1 و شرایط دیگر این دستورالعمل کامل نباشد، پیشنهاد مردود تلقی شده و پاکت‌های ب و ج عیناً به صورت ناگشوده به مناقصه‌گر بازگردانده خواهد شد.

18-2-2. هرگاه محتوای پاکت الف به شرحی که در بالا بیان شد، کامل باشد، به شرح زیر عمل می‌گردد:

– در مناقصه‌های دومرحله‌ای، پاکت ب و متعاقباً اصلاحیه آن باز خواهد شد و پس از ارزیابی شکلی آن‌ها توسط کمیسیون مناقصه، محتوای آن برای بررسی به کمیته فنی‌بازرگانی تسلیم می‌شود.

در صورتی که پاکت ب کامل و منطبق با شرایط مندرج در بند 15-1 نباشد، پیشنهاد رد می‌شود.

در مناقصه‌های یک‌مرحله‌ای، پاکت‌های ب و ج و متعاقباً اصلاحیه‌های آن‌ها، باز خواهد شد و کمیسیون مناقصه با توجه به مفاد ماده 23، در مورد مناسب‌ترین پیشنهاد، تصمیم خواهد گرفت.

18-2-3. در پایان جلسه گشایش پاکت‌های الف و ب، زمان و مکان تشکیل جلسه گشایش پاکت‌های ج اعلام خواهد شد. این زمان، تنها برای یک بار تا سقف مدت اعتبار پیشنهادها، قابل تمدید است. پاکت‌های ج در یک لفاف لاک و مهر شده، توسط مناقصه‌گزار صیانت می‌شود.

در جلسه افتتاح پاکت‌های ج، ابتدا نتیجه بررسی پاکت‌های ب اعلام خواهد شد و پاکت‌های ج پیشنهادهایی را که مورد قبول کمیته فنی‌بازرگانی واقع نشده است، عیناً مسترد داشته و پاکت‌های ج مناقصه‌گرانی که پیشنهاد فنی‌بازرگانی آنان مورد قبول واقع شده است، گشوده می‌شود. هرگاه بررسی قیمت‌ها و تجزیه و کنترل مبانی آن لازم باشد، کمیسیون مناقصه می‌تواند بررسی آن را به کمیته فنی‌بازرگانی ارجاع کند. در این صورت، کمیته فنی‌بازرگانی، ظرف دو هفته نتیجه ارزیابی را به کمیسیون مناقصه اعلام می‌نماید.

18-3. حداکثر دو نفر نماینده مجاز هر یک از مناقصه‌گران و هم چنین نمایندگان انجمن‌های صنفی مربوط، می‌توانند در جلسه گشایش پیشنهادهای فنی‌بازرگانی و مالی حضور یابند. در جلسه مربوط به افتتاح پیشنهادهای مالی، نمایندگان مجاز مناقصه‌گرانی شرکت خواهند کرد، که پیشنهاد فنی‌بازرگانی آن‌ها، مورد قبول واقع شده باشد.

18-4. کمیسیون مناقصه، باید صورت‌جلسه گشایش پیشنهاد‌ها را شامل فهرست اسامی مناقصه‌گران خریدار اسناد مناقصه، مناقصه‌گران پیشنهاد داده، مناقصه‌گران حاضر در جلسه و سایر اطلاعات اعلام شده در جلسه‌ها را تهیه نماید.

18-5. پیشنهادهایی که در جلسه‌های گشایش پیشنهادها، گشوده نشده و خوانده نشده‌اند تحت هیچ شرایطی مورد ارزیابی مجدد قرار نخواهد گرفت.

  • 19. توضیح پیشنهادها

19-1. هنگام ارزیابی پیشنهاد‌ها مناقصه‌گزار ممکن است به تشخیص خود، از مناقصه‌گران درخواست ارایه توضیح در مورد پیشنهادهایشان بنماید. درخواست ارایه توضیحات و پاسخ آن به صورت مکتوب بوده و نباید هیچ گونه تغییری در قیمت یا اصل پیشنهاد خواسته و یا داده شود. توضیحات یا اطلاعات فراهم شده به صورت مکتوب، جزء جدا نشدنی پیشنهاد محسوب می‌شود.

  • 20. بررسی مقدماتی پیشنهاد‌ها (ارزیابی شکلی)

20-1. کمیسیون مناقصه به منظور حصول اطمینان از این پیشنهاد‌ها کامل هستند، ضمانت‌نامه‌های لازم فراهم شده است، مدارک به صورت مناسب مهر و امضاء گردیده‌اند و پیشنهاد‌ها طبق ضوابط، تهیه و تنظیم شده‌اند، آن‌ها را بررسی مقدماتی خواهد کرد. کمیسیون مناقصه این بررسی را در جلسه گشایش پاکت‌ها انجام می‌دهد.

20-2. کمیسیون مناقصه، می‌تواند از بی‌نظمی‌های جزئی عدم اجرای هر یک از تشریفات رسمی در پیشنهاد، که انحراف‌های عمده‌ای را شامل نشود، صرف نظر کند به شرط این که در نتیجه ارزیابی فنی‌بازرگانی و مالی طبق مواد 22و 23 اثری نگذارد.

20-3. پیش از ارزیابی هر پیشنهاد، مناقصه‌گزار مشخص می‌کند که آیا آن پیشنهاد قابل قبول است و با اسناد مناقصه تطبیق دارد یا خیر. پیشنهاد قابل قبول پیشنهادی است که بدون مغایرت یا انحراف عمده و نیز شرط‌ها و قیدهای غیرقابل قبول با اسناد مناقصه تطبیق کند.

مغایرت یا انحراف عمده شرط‌ها و قیدهای غیرقابل قبول آن‌هایی هستند که:

1) بر گستره، کیفیت و عملکرد کارهای موضوع مناقصه، اثر می‌گذارند.

2) با حقوق مناقصه‌گزار یا تعهدهای مناقصه‌گر، تعیین شده در اسناد مناقصه، سازگار نیستند.

3) انعکاس آن‌ها، به صورت غیرمنصفانه به وضعیت رقابتی پیشنهاددهندگانی که پیشنهادهای قابل قبول ارایه می‌کنند، اثر می‌گذارد.

20-4. اگر پیشنهادی قابل قبول نباشد، بعدها نباید با تصحیح موارد ناهماهنگ از سوی مناقصه‌گر، قابل قبول شناخته شود. تشخیص مناقصه‌گزار در مورد قابل قبول بودن پیشنهاد، تنها براساس محتویات پیشنهاد و بدون مراجعه به مدارک خارج از آن صورت خواهد گرفت.

  • 21. تبدیل به ارز واحد

21-1. به منظور سهولت در ارزیابی و مقایسه پیشنهاد‌ها تمام قیمت‌هایی که به ارز خارجی هستند، با نرخ تسعیر فروش برای معاملات مشابه، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ پایه، به ریال تبدیل شده و ملاک مقایسه قرار می‌گیرد.

  • 22. ارزیابی فنی‌بازرگانی

22-1. مناقصه‌گزار توسط کمیته فنی‌بازرگانی ارزیابی کاملی از پیشنهادهای قابل قبول به منظور تشخیص این که پیشنهاد‌ها از نظر فنی طبق نقشه‌ها و مشخصات فنی هستند، انجام می‌دهد. به منظور رسیدن به چنین تشخیصی، کمیته فنی‌بازرگانی، جنبه‌های مختلف فنی پیشنهاد‌ها را براساس اطلاعات فراهم شده از سوی مناقصه‌گران در مدارک بند 9-5 تا 9-10 و با توجه به معیارهای زیر مورد بررسی و مقایسه قرار خواهد داد:

22-1-1. کامل بودن و تطبیق کلی پیشنهاد فنی‌بازرگانی با نقشه‌ها و مشخصات فنی.

22-1-2. نوع، مقدار و دسترسی دراز مدت به لوازم یدکی و خدمات نگهداری.

22-1-3. تکمیل کارهای موضوع مناقصه در مدت تکمیل پیمان.

22-1-4. دیگر عوامل مربوط، که در صورت لزوم در کاربرگ مناقصه فهرست شده است. پیشنهادی که حداقل استانداردهای کامل بودن، سازگاری و مشروع بودن قابل قبول را برآورد نکند، ناقص تلقی شده و رد خواهد شد.

22-2. مناقصه‌گزار، به منظور دستیابی به هدف‌های پیش گفته و به تناسب کارهای موضوع مناقصه، روشی را برای ارزیابی فنی‌بازرگانی، از جمله تعیین معیار‌ها و امتیازهای مربوط، در کاربرگ مناقصه مشخص می‌کند. هم چنین حد نصاب امتیاز پذیرش پیشنهاد‌ها را نیز معین می‌کند.

22-3. در صورتی که ارایه پیشنهادهای جایگزین مجاز باشد و طبق بند 9-9 این دستورالعمل، پیشنهاد شده باشد، مناقصه‌گزار ارزیابی مشابهی را انجام خواهد داد، به گونه‌ای که با آن‌ها مانند پیشنهادهای اصلی برخورد خواهد شد.

22-4. هرگونه ارزیابی فنی‌بازرگانی پیش از گشودن پاکت‌های قیمت انجام می‌شود.

  • 23. ارزیابی مالی

23-1. مقایسه مالی پیشنهاد‌ها برای تجهیزاتی که از داخل کشور تأمین می‌شوند، براساس قیمت تحویل جلوی در کارخانه سازنده، شامل مالیات‌ها و عوارض مربوط به اجزا و مواد خام وابسته به آن تجهیزات بوده و برای تجهیزات پیشنهاد شده از خارج، براساس تحویل در مقصد و در هر دو مورد به اضافه هزینه‌های حمل و نقل داخلی، نصب و دیگر خدمات لازم، طبق پیمان انجام می‌شود. مقایسه، شامل هزینه‌های منتج از ارزیابی مالی مشروح در بند 23-2 نیز هست.

23-2. در ارزیابی پیشنهاد‌ها از سوی مناقصه‌گزار، در صورت درج روش مشخص در کاربرگ مناقصه، علاوه بر قیمت‌های پیشنهاد، هزینه‌های زیر نیز با استفاده از اطلاعات موجود، به روش تعیین شده در کاربرگ مناقصه محاسبه گردیده و به قیمت پیشنهاد هر یک از مناقصه‌گران اضافه خواهد شد.

23-2-1. هزینه معادل انحراف‌های قابل اندازه‌گیری پیشنهاد، از مشخصات فنی اعم از آن‌که در پیشنهاد مشخص شده باشد یا خیر، در صورتی که در اسناد مناقصه این انحراف‌ها مجاز شناخته شده باشد.

23-2-2. هزینه عدم تطبیق منطقی با مدت تکمیل پیمان، در صورتی که در اسناد مناقصه این عدم تطبیق مجاز شناخته شده باشد.

23-2-3. هزینه‌های بهره‌برداری و نگهداری قابل پیش‌بینی در طول عمر مفید پروژه.

23-2-4. هزینه اضافی کارها، خدمات، تأسیسات و غیره که لازم است از سوی مناقصه‌گزار یا اشخاص ثالث، انجام شود.

23-3. در مناقصه‌های دومرحله‌ای روش ارزیابی مالی، در کاربرگ مناقصه پیش‌بینی می‌شود.

23-4. به استثنای موضوع بند 23-2-2 برای تکمیل زودتر از مدت تکمیل پیمان، امتیازی داده نخواهد شد. پیشنهادهایی که مدت تکمیل پیمان را، به‌طور قابل ملاحظه‌ای طولانی‌تر از مدت تکمیل تعیین شده در اسناد مناقصه ارایه می‌کنند رد می‌شوند.

23-5. در صورتی که بنا به ویژگی کارهای موضوع مناقصه برای ارزیابی مالی، در کاربرگ مناقصه معیارهای مشخص دیگری هم تعیین شده باشد، پیشنهاد به لحاظ آن معیار‌ها نیز ارزیابی خواهد شد.

23-6. هرگونه تغییر قیمت ناشی از اعمال روش‌های پیش گفته، تنها به منظور مقایسه پیشنهاد‌ها بوده و قیمت‌های اعلام شده از سوی مناقصه‌گران بدون تغییر باقی خواهد ماند.

  • 24. اولویت سهام داخل

24-1. با توجه به قانون حداکثر استفاده از توان  فنی، مهندسی، تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12/12/1375 مجلس شورای اسلامی و مصوبه شماره 26539/27010 مورخ 2/6/1381 هیأت وزیران، مناقصه‌گران برای اطلاع مناقصه‌گزار از ارزش قراردادی کار داخل کشور باید موارد زیر را به صورت صریح و شفاف در پیشنهاد خود بیان نموده و آن را در پاکت ج قرار دهند.

24-1-1. میزان و ارزش قراردادی کارهای مهندسی که در ایران و توسط ایرانی انجام می‌شود.

24-1-2. ارزش کالا یا مواد اولیه، مواد انبوه (Bulk material)، اقلام استاندارد تولید کشور ایران و منبع تأمین آن که در اجرای پیمان به کار می‌روند.

24-1-3. میزان و ارزش تجهیزاتی که ساخت آن‌ها، به سازندگان یا تولیدکنندگان ایرانی واگذار می‌شود، به همراه فهرست سازندگان ایرانی(vendor list) که برای ارجاع کار به سازنده، از بین آن‌ها انتخاب خواهد شد.

24-1-4. میزان و ارزش تفکیکی (break down) که راساً توسط عضو(های) ایرانی مشارکت در ایران انجام می‌شود.

24-1-5. میزان و ارزش تجهیزاتی که در ایران ساخته یا تولید نمی‌شود، اما شریک خارجی خود را متعهد و ملزم می‌کند که نسبت به سامان دادن تولید آن‌ها در ایران با همکاری سازندگان خارجی این تجهیزات (منفرداً و یا مشترکاً با سازندگان ایرانی) اقدام کند.

24-1-6. فهرست آن‌چه که با ارجاع کارهای موضوع مناقصه به مشارکت ایرانی- خارجی، از سوی شریک خارجی مشارکت پس از اجرای پیمان به عنوان منافع کشور ایران به صورت ماندگار در کشور ایجاد شده و باقی می‌ماند(benefit for Iran).

24-2. در ارزیابی و مقایسه پیشنهاد‌ها، به قیمت مصالح خدمات و تجهیزات تأمینی از خارج کشور، مبلغی به میزان عوارض گمرکی و دیگر مالیات‌ها و عوارض مربوط به واردات، اضافه خواهد شد. در صورتی که مصالح و تجهیزات وارداتی، مشمول بیش از یک تعرفه گمرکی شوند، تعرفه مناسب هر قلم، اعمال خواهد شد.

پیشنهادهایی که متکی بر ساخت داخل و استفاده از خدمات داخل کشور است، نسبت به تأمین آن‌ها از خارج کشور ترجیح دارند. نحوه ترجیح در صورت لزوم، در کاربرگ مناقصه درج شده است.

  • 25.تماس با مناقصه‌گزار

25-1. از زمان گشایش پیشنهاد‌ها تا زمان امضای پیمان، هرگونه تماس مناقصه‌گر با مناقصه‌گزار در مورد مسائل مربوط به پیشنهاد باید به صورت کتبی انجام شود.

واگذاری و مبادله پیمان

  • 26. معیارهای واگذاری پیمان

26-1. مشروط به ماده 27، مناقصه‌گزار پیمان را به مناقصه‌گری که پیشنهاد وی کامل و دارای مناسب‌ترین قیمت بوده و علاوه بر آن، واجد شرایط برای اجرای رضایت‌بخش پیمان تشخیص داده باشد، واگذار خواهد کرد.

  • 27. حق قبول یا رد پیشنهادها

27-1. مناقصه‌گزار حق دارد در چارچوب قانون برگزاری مناقصات، هریک از پیشنهاد‌ها را قبول یا رد کرده و یا فرآیند مناقصه را لغو نماید و تمام پیشنهاد‌ها را در هر زمان پیش از ابلاغ نامه پذیرش، رد کند و از این بابت،  هیچ مسؤولیت و تعهدی را در برابر مناقصه‌گران نخواهد داشت.

27-2. در صورت لغو مناقصه، مناقصه‌گزار بی‌درنگ مناقصه‌گران را از تصمیم خود مطلع می‌سازد.

  • 28. واگذاری پیمان

28-1. پیش از انقضای مدت اعتبار پیشنهاد، مناقصه‌گزار برنده مناقصه را به صورت کتبی یا الکترونیکی با ارسال نامه پذیرش مطلع خواهد ساخت. مناقصه‌گر برنده مناقصه باید وصول این ابلاغیه را به مناقصه‌گزار اعلام کند.

  • 29. امضاء و مبادله پیمان

29-1. مناقصه‌گزار پس از ابلاغ نامه پذیرش اسناد پیمان را (طبق نمونه موجود در اسناد مناقصه) با اعمال توافق‌های دو طرف، تهیه و از مناقصه‌گر برنده مناقصه دعوت می‌کند تا در مهلت تعیین شده در اسناد مناقصه برای امضاء و مبادله آن به نشانی مناقصه‌گزار مراجعه کند.

  • 30. ضمانت‌نامه انجام تعهدات

30-1. ظرف مدت تعیین شده در کاربرگ مناقصه، پس از دریافت نامه پذیرش یا امضای موافقت‌نامه پیمان، مناقصه‌گر برنده مناقصه باید ضمانت‌نامه انجام تعهدات را به مبلغ تعیین شده در کاربرگ مناقصه، طبق شکل تعیین شده در اسناد مناقصه از یکی از بانک‌های ایرانی تأمین کرده و به وی بسپارد.

30-2. امتناع مناقصه‌گر برنده مناقصه و یا تأخیر غیر موجه وی در امضای پیمان یا سپردن ضمانت‌نامه انجام تعهدات، به مناقصه‌گزار حق می‌دهد که وجوه مربوط به ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه را ضبط کرده و با برنده دوم مبادرت به مبادله پیمان نماید. در صورت امتناع برنده دوم، ضمانت‌نامه وی نیز ضبط شده و مناقصه تجدید خواهد گردید.

30-3. در صورت تجدید مناقصه، مناقصه‌گزار بی‌درنگ مناقصه‌گران را از این امر مطلع می‌سازد.

  • 31. فساد و تبانی، مصالح به زیان دولت

31-1. هرگاه در جریان مناقصه، اطلاع حاصل شود که مناقصه‌گرانی به زیان مناقصه‌گزار یا منافع جمهوری اسلامی ایران، مصالحه کرده‌اند و مراتب به مناقصه‌گزار گزارش شود و در صورتی که به تشخیص مناقصه‌گزار، این امر صورت گرفته باشد، مناقصه لغو خواهد شد و مناقصه‌گزار گزارش امر را با درج نام پیشنهاددهندگانی که در این جریان شرکت داشته‌اند برای اقدام قانونی به مراجع ذی‌صلاح و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ارسال خواهد کرد.

  • 32. رسیدگی به شکایت‌ها

32-1. هرگاه هر یک از مناقصه‌گران نسبت به اجرا نشدن موادی از قانون برگزاری مناقصات، اعتراض داشته باشد می‌تواند در چارچوب قانون یاد شده شکایت خود را مطرح کند.

کاربرگ مناقصه

توضیح: کاربرگ مناقصه پیش از انتشار مدارک مناقصه از سوی مناقصه‌گزار تکمیل می‌شود. اطلاعات کاربرگ مناقصه در توضیح و تکمیل موادی از دستورالعمل شرکت در مناقصه که به کاربرگ مناقصه موکول شده یا اضافه نمودن موادی به آن است. شماره بندهای درج شده در این کاربرگ مناقصه، همان شماره بندهای مربوط در دستورالعمل شرکت در مناقصه است. در صورت وجود تناقض مفاد کاربرگ مناقصه، بر مفاد دستورالعمل شرکت در مناقصه اولویت دارد.

1-6 مجوزهای مربوط به اجرای کارهای موضوع مناقصه، عبارتند از:…..
1-8 مواردی که مهندس مشاور می‌تواند از سوی مناقصه‌گزار، در چارچوب این دستورالعمل اقدام کند:…..
4-1 هزینه تکثیر اسناد مناقصه، به شرح زیر است:….
4-2 بخشی از هزینه‌های تهیه پیشنهاد، طبق ضوابط زیر پرداخت می‌شود:….
6-2 بازدید از محل کارگاه، در تاریخ… انجام می‌شود.
6-4 نشانی و مهلت ارسال پرسش‌های مناقصه‌گران، در مورد اسناد مناقصه، به شرح زیر است:

نشانی:..(می تواند نشانی مشاور، به نمایندگی مناقصه‌گزار باشد.) مهلت پاسخ به پرسش‌ها:…

6-5 جلسه توجیهی، در تاریخ… ساعت… در محل.. برگزار می‌شود.

(تاریخ برگزاری جلسه، نباید زودتر از 28 روز مانده به آخرین موعد تسلیم پیشنهاد‌ها باشد و در صورت وجود بازدید از ساختگاه، ‌بهتر است با بازدید از ساختگاه توأم باشد.)

7-1 مناقصه‌گزار می‌تواند حداکثر تا مدت… روز پیش از آخرین روز تعیین شده، برای تسلیم پیشنهاد‌ها با صدور الحاقیه در اسناد مناقصه، تجدید نظر به عمل آورده و یا موعد تسلیم یا گشایش پیشنهاد‌ها را به تعویق اندازد.
8-1 زبان(های) اصلی پیشنهاد، مکاتبات و مدارک مربوط به آن، به شرح زیر است:

(می توان برای مدارک فنی، زبان متفاوتی نسبت به سایر مدارک تعیین کرد.)

9-8 اطلاعات تکمیلی مورد نیاز که مناقصه‌گر باید تسلیم کند:…

(در این قسمت با توجه به کارهای موضوع مناقصه، ردیف‌های مورد نیاز از موارد اشاره شده در بند 9-8، توسط مناقصه‌گزار مشخص می‌شود)

9-8 مواردی از اطلاعات تکمیلی که جزئی از پیشنهاد فنی‌بازرگانی مناقصه‌گر، تلقی خواهد شد:….

(برخی از اطلاعات تکمیلی، ممکن است تنها برای ارزیابی پیشنهاد، کاربرد داشته باشد.)

9-10 ارائه پیشنهاد جایگزین مجاز است ۝ نیست ۝
11-1 نحوه قیمت‌گذاری و ارز پیشنهادی و نرخ برابری ارز، به شرح زیر است:….
11-2 بخش ریالی قیمت پیشنهاد، باید حداقل… درصد باشد.
12-1 مبلغ ضمانت‌نامه شرکت در مناقصه… است. زمان شروع اعتبار ضمانت‌نامه، باید تاریخ آخرین مهلت تسلیم پیشنهاد‌ها باشد. این ضمانت‌نامه طبق فرم پیوست است. (در حال حاضر با توجه به «آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی، مصوب هیأت وزیران»، تهیه شود.)
13-1 پیشنهاد‌ها باید تا… روز پس از آخرین موعد تسلیم پیشنهاد‌ها اعتبار داشته باشد (این مدت با توجه به حداکثر مدت اعتبار ضمانت‌نامه، نباید بیش از 6 ماه باشد).
15-2 محتویات پاکت‌های «ب» و «ج»، باید به شمار… نسخه، یک نسخه اصل و… نسخه رونوشت، تهیه شود.
16-1 آخرین موعد تسلیم پیشنهادها، ساعت… تاریخ.. است.

نشانی تسلیم پیشنهادها:

(این تاریخ، نباید نسبت به آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه در مناقصه‌های داخلی و بین‌المللی به ترتیب از ده روز و یک ماه کمتر باشد.)

17-1 اگر خریدار اسناد مناقصه، مایل به شرکت در مناقصه و ارائه پیشنهاد نباشد، باید حداکثر ظرف… روز بعد از تاریخ خرید اسناد، مراتب را به صورت کتبی به مناقصه‌گزار اعلام کند.
18-1 گشایش پیشنهاد‌ها در ساعت… تاریخ… در محل… انجام می‌شود.
22-1-4 معیارهای دیگری که مناقصه‌گزار در ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهاد‌ها به کار می‌برد:….
22-2 الف) روش، عوامل، وزن و نحوه امتیازدهی در ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهادها، به ترتیب زیر است:……(ارزیابی فنی‌بازرگانی پیشنهادها، باید بر اساس امتیاز‌بندی و در مقیاس صفر تا صد امتیاز، صورت پذیرد).

ب) حد نصاب پذیرش پیشنهادهای فنی‌بازرگانی،… امتیاز است.

23-2-1 نحوه تعیین هزینه انحراف‌های قابل اندازه‌گیری پیشنهاد، از مشخصات فنی.
23-2-2 نحوه تعیین هزینه تغییر زمان تکمیل:…
23-2-3 نحوه تعیین هزینه نگهداری و بهره‌برداری:…
23-2-4 نحوه تعیین هزینه اضافی کارها، خدمات، تأسیسات و غیره:….
23-3 روش ارزیابی مالی پیشنهادها، به شکل زیر است:….
23-5 سایر معیارهای مورد نظر مناقصه‌گزار در ارزیابی مالی پیشنهاد‌ها و روش محاسبه آن‌ها عبارتند از:….
24-2 نحوه ترجیح سهم ساخت داخل و استفاده از خدمات داخلی نسبت به خارج:…

(متن این قسمت با توجه به مصوبه شماره 44930/ت3075هـ مورخ 13/08/1383 هیأت وزیران، تعیین شود).

30-1 ضمانت‌نامه انجام تعهدات باید ظرف… روز از دریافت نامه پذیرش ۝ امضای موافقت‌نامه ۝ به مبلغ…، به مناقصه‌گزار تسلیم شود. شکل این ضمانت‌نامه، طبق فرم پیوست است (با توجه به «آیین‌نامه تضمین برای معاملات دولتی مصوب هیأت وزیران»، تهیه شود.).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *