فهرست
دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات انتظامی پیمانکاران
شماره: 94867/99 مورخ: 3/3/1399
در راستای اجرای ماده (34) قانون احکام دایمی برنامههای توسعه کشور (موضوع نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور) و به استناد اصلاحیه ماده (35) آییننامه طبقهبندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران (مصوبه شماره 17500/ت5687هـ مورخ 26/12/1397 هیأت محترم وزیران) و تبصره بند “ت” ماده (9) آییننامه اجرایی بند “ج” ماده (12) قانون برگزاری مناقصات (مصوبه شماره 84136/ت33560هـ مورخ 16/7/1385 هیأت محترم وزیران)، دستورالعمل زیر به منظور رسیدگی به تخلفات انتظامی پیمانکاران و تعیین تنبیهات انضباطی آنها ابلاغ میگردد.
محمدباقر نوبخت- رییس سازمان برنامه و بودجه کشور
دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات انتظامی پیمانکاران
فصل اول
– کلیات و تعاریف
– این دستورالعمل نحوه و ضوابط رسیدگی به تخلفات انتظامی (حرفهای) پیمانکاران در مرحله تشخیص صلاحیت توسط سازمان و یا فرایند ارجاع کار و اجرای موضوع پیمان توسط پیمانکار با گزارش دستگاه اجرایی و یا آرای قطعی قضایی را تعیین میکند.
– اصطلاحات بهکار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر تعریف میگردند:
2-1) سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور
2-2) معاون سازمان: معاون مرتبط و مسؤول حوزه امور فنی سازمان.
3-2) امور نظام فنی اجرایی: امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران.
4-3) سازمان استان: سازمان مدیریت و برنامهریزی استان.
5-2) مرجع تشخیص صلاحیت: منظور واحد سازمانی بررسی و صادرکننده گواهینامه تشخیص صلاحیت در سازمان و سازمان استان میباشد.
6-2) پیمانکار: شخص حقوقی (شرکت) یا حقیقی واجد شرایط برای انجام خدمات پیمانکاری، بر اساس آییننامه طبقهبندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران (آییننامه شماره 48013/ت23251هـ مورخ 11/12/81 هیأت محترم وزیران و بخشنامه شماره 159656/101 مورخ 22/8/1382) و اصلاحات بعدی آن گواهینامه صلاحیت پیمانکاری دریافت نموده و یا متقاضی دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری میباشد.
7-2) دستگاه اجرایی: تمامی کارفرمایان موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که در پیمان، طرف قرارداد پیمانکار باشند.
8-2) تخلف انتظامی: ارائه مدارک، اسناد و اطلاعات خلاف واقع و عدم رعایت قوانین، آییننامهها، ضوابط، دستورالعملها و مفاد قراردادی در هر مرحله از فرایند تشخیص صلاحیت به تشخیص سازمان، فرایند ارجاع کار و یا اجرای موضوع پیمان توسط پیمانکار تا خاتمه و تحویل قطعی پیمان و یا زمان بهرهبرداری، به تشخیص و گزارش دستگاه اجرایی، بخشهای مختلف سازمان و یا احکام قضایی.
9-2) تنبیه انضباطی: اقدامی که در قبال تخلف انتظامی پیمانکار توسط مراجع مندرج در این دستورالعمل و بر اساس کسب نمره منفی طبق جدول شماره 2 اعمال میشود.
10-2) محرومیت: تنبیه انضباطی ناشی از تخلف پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت معتبر یا منقضی و یا متقاضی اخذ صلاحیت، که منجر به سلب یا عدم تجدید یا تعلیق گواهینامه صلاحیت پیمانکار و ممنوعیت پیمانکار از ارجاع کار جدید و یا تعلیق فرایند تشخیص صلاحیت و ممنوعیت پیمانکار و یا مدیرعامل و یا اعضای هیأت مدیره آن از تشخیص صلاحیت برای دوره زمانی 6 تا 36 ماه میگردد. محرومیت شرکت میتواند شامل تقلیل پایه گواهینامه پیمانکاری، حذف رشته یا رشتههای پیمانکاری، تقلیل ظرفیت ارجاع کار (ریالی و تعدادی)، سلب گواهینامه پیمانکاری در یک یا چند رشته باشد. بعد از اتمام دوره محرومیت، پیمانکار باید نسبت به درخواست اخذ صلاحیت مجدد اقدام نماید.
11-2) تعلیق: تنبیه انضباطی ناشی از تخلف پیمانکار دارای گواهینامه معتبر که منجر به ممنوعیت پیمانکار از ارجاع کار جدید میگردد. تعلیق پیمانکار میتواند در یک یا چند رشته باشد. بعد از اصلاح موضوع تعلیق، گواهینامه صلاحیت پیمانکار برای مدت باقیمانده اعتبار خواهد داشت. مدت تعلیق جزو مدت زمان اعتبار گواهینامه محسوب میشود.
12-2) تعلیق بررسی: تنبیه انضباطی است که به موجب آن پرونده تشخیص صلاحیت پیمانکاری از فرایند بررسی خارج و تا انتهای زمان تعلیق بایگانی میشود.
13-2) تقلیل ظرفیت: تنبیه انضباطی ناشی از تخلف پیمانکار که موجب کاهش میزان ظرفیت ریالی و تعدادی میگردد.
16-2) خسارت: هرگونه ضرر مالی و یا زمانی و یا عدول از مشخصات فنی است که در اثر نقص در انجام تعهدات پیمانکار به دلیل عدم رعایت مقررات، ضوابط و استانداردها به پروژه وارد میشود.
10-2) رفع محرومیت: عبارتست از کاهش مدت محرومیت بر اساس درخواست مکتوب پیمانکار پس از طی شدن حداقل نصف زمان محرومیت به تشخیص هیأت بدوی یا تجدید نظر. در صورت لغو رفع محرومیت، پیمانکار باید نسبت به درخواست اخذ صلاحیت مجدد اقدام نماید.
19-2) گزارش تخلف: گزارش مستندی که در ارتباط با تخلفات پیمانکاران مندرج در این دستورالعمل توسط هر یک از مراجع مندرج در اصلاحیه ماده 25 آییننامه طبقهبندی و تشخیص صلاحیت پیمانکاران (مصوبه شماره 175000/ت 56287 هـ به تاریخ 27/12/1397) اشاره شده و در آن تخلف پیمانکار در چارچوب این دستورالعمل مشخص گردیده و برای مرجع تشخیص صلاحیت ارسال میشود.
فصل دوم
مراجع رسیدگی به تخلفات انتظامی (حرفهای) پیمانکاران
– مرجع رسیدگی به گزارشهای تخلفات انتظامی (حرفهای) پیمانکاران، به شرح زیر میباشد:
1-3- تخلفات انتظامی تا سقف نمره 90- ، مرجع تشخیص صلاحیت
2-3- تخلفات انتظامی بیش از نمره 90- ، هیأت بدوی
3-3- هیأت تجدید نظر
– مرجع رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تخلفات انتظامی منجر به صدور اخطار کتبی و محرومیت تا سقف نمره 90- مرجع تشخیص صلاحیت (در قالب کمیته) و بیش از نمره 90- هیأت بدوی است. بدیهی است با توجه به محل تشخیص صلاحیت، مراجع ذیربط در سازمان یا سازمان استان مسؤول رسیدگی به تخلفات انتظامی هستند.
- – وظایف مرجع تشخیص صلاحیت پیمانکاران در رسیدگی به تخلفات انتظامی پیمانکاران به شرح زیر است:
- – تعیین تنبیهات انضباطی، اعم از اخطار کتبی و یا انواع محرومیت (تا نمره 90) که طبق این دستورالعمل تعیین شده است.
- – مکاتبه و اخذ دفاعیه از پیمانکار برای هیأت بدوی؛
- – بررسی تقاضای لغو محرومیت (تا نمره 90- ) متقاضی، پس از سپری شدن نصف زمان محرومیت و ارائه نظر به هیأت بدوی مربوطه؛
- – اعضای هیأت بدوی عبارتند از:
- – رییس امور نظام فنی و اجرایی (رییس هیأت)
- – معاون تشخیص صلاحیت پیمانکاران (دبیر)
- – یک کارشناس مطلع و صاحبنظر در امور قراردادی به تشخیص رییس امور نظام فنی و اجرایی
- – نماینده تشکل صنفی (بدون حق رأی)
- – اعضای هیأت بدوی استان عبارتند از:
- – رییس سازمان استان (رییس هیأت)
- – مدیر نظام فنی و اجرایی (دبیر)
- – یک کارشناس مطلع و صاحبنظر در امور قراردادی به تشخیص رییس سازمان استان
- – نماینده تشکل صنفی استان
- – وظایف هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات پیمانکاران شامل موارد زیر است:
- – رسیدگی به گزارش تخلفهای انتظامی پیمانکاران از سوی مدعیان؛
- – تعیین تنبیهات انضباطی شامل محرومیت (بیش از نمره 90- )، که طبق این دستورالعمل تعیین شده است؛
- – رسیدگی به درخواست پیمانکار در زمینه لغو تنبیه صادره در مرجع تشخیص صلاحیت (تا نمره 90- )؛
- – تعیین درصد استفاده از قراردادهای دارای تخلف برای دورههای بعدی تشخیص صلاحیت. تبصره- مجموع محرومیتهای ناشی از تخلفات بندهای 11-2 و 11-1 که تا 36 ماه (یا نمره 180- ) محرومیت را شامل میگردد، در مرجع تشخیص صلاحیت اعمال میشود
- – بررسی تقاضای لغو محرومیت بیش از نمره 90- پس از سپری شدن نصف زمان محرومیت و ارائه نظر به هیأت تجدیدنظر مربوطه؛
- – مرجع رسیدگی به درخواستهای تجدید نظر، هیأت تجدید نظر میباشد و اعضای هیأت تجدیدنظر عبارتند از:
- – معاون سازمان (رییس هیأت) یا نماینده ایشان
- – رییس امور نظام فنی و اجرایی (بدون حق رای)
- – رییس تشکل صنفی
- – رییس یا معاون امور حقوقی، قوانین و مقررات سازمان
- – نماینده دستگاه اجرایی به تشخیص معاون امور نظام فنی و اجرایی
- – رییس یا معاون امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت
- – وظایف هیأت تجدیدنظر رسیدگی به تخلفات انتظامی پیمانکاران پس از صدور رای مرجع تشخیص صلاحیت و هیأت بدوی شامل موارد زیر است:
- – رسیدگی به درخواست پیمانکار در زمینه لغو محرومیت صادره در مرجع تشخیص صلاحیت (بیش از نمره 90- )
- – رسیدگی به درخواست پیمانکار در اعتراض به رای صادره (در مورد آرای هیأت بدوی و مرجع تشخیص صلاحیت پیمانکاران)؛
- – تجدید نظر بر اساس آرای برائت و یا قرارهای منع تعقیب صادره از مراجع قضایی صلاحیتدار؛
- – رسیدگی به درخواستهای اعتراضی به رای هیأت بدوی و مرجع تشخیص صلاحیت پیمانکاران از سوی دستگاههای اجرایی و مراجع قضایی در موضوع مربوطه، این هیأت طبق ضوابط و مقررات و بر اساس مستندات تنظیمی و گزارش هیأت بدوی اقدام به اتخاذ تصمیم و صدور رای قطعی خواهد نمود.
تبصره 1– هیأتهای فوقالذکر با حضور اکثریت اعضاء رسمیت خواهد یافت. آرای صادر شده بر اساس رای اکثریت حاضر معتبر و در صورت تساوی آرا، نظر رییس هیأت مبنای اتخاذ تصمیم خواهد بود.
تبصره 2- حسب مورد و در صورت نیاز، از سایر کارشناسان صاحبنظر به منظور ارائه نظرات کارشناسی و یا دفاعیه به منظور کمک به اتخاذ تصمیم در هر یک از هیأتها با نظر مسؤول هیأت دعوت بعمل خواهد آمد.
تبصره 3- افرادی که در هیأتهای بدوی حضور داشتهاند، در صورت حضور در هیأتهای تجدید نظر، حق رای نخواهند داشت.
تبصره 4- هر کدام از اشخاص معرفی شده فقط در یکی از هیأت بدوی یا تجدید نظر میتوانند به عنوان نماینده حضور داشته باشند.
فصل سوم
موارد تخلف و میزان تنبیه انضباطی
– در این دستورالعمل عملکرد پیمانکار به سطوح زیر تقسیم میشود:
11-1- طی فرایند تشخیص صلاحیت
11-2- بعد از فرایند تشخیص صلاحیت
11-3- طی فرایند ارجاع کار
11-4- حین انجام عملیات اجرایی
موارد تخلف پیمانکار | نمره منفی | |
11-1- طی فرایند تشخیص صلاحیت | 11-1-1- ارائه مدارک خلاف واقع مربوط به اشخاص شامل سهامداران، مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره امتیاز آور و صاحبان امضای مجاز | به ازای هر مدرک 45- نمره |
11-1-2- ارائه مدارک شخصی خلاف واقع مربوط به پرسنل امتیاز آور | به ازای هر مدرک 30- نمره | |
11-1-3- ارائه هرگونه مدارک خلاف واقع مربوط به شرکت اعم از اساسنامه، روزنامه رسمی، صورتجلسه سهامداران | به ازای هر تخلف 30- نمره | |
11-1-4- ارائه هرگونه مدارک خلاف واقع مربوط به متن قرارداد، مدارک مربوط به کارهای انجام شده و کار شاخص، تأییدیه کار کرد، مفاصاحساب تأمین اجتماعی، تأییدیه کارکرد در اظهارنامه مالیاتی | به ازای هر تخلف 60- نمره | |
11-1-5- تبانی، تطمیع، تهدید، پرداخت رشوه و یا نظایر آن بر اساس آرای قطعی قضایی در فرایند بررسی پرونده | 120- نمره | |
11-2- بعد از فرایند تشخیص صلاحیت | 11-2-1- عدم اطلاع به مرجع صدور گواهینامه از جایگزینی مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره امتیاز آور، پرسنل امتیاز آور | اخطار کتبی |
11-2-2- عدم جایگزینی فرد مناسب در مدت سه ماه در صورت خروج پرسنل امتیاز آور، مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره از شرکت | اخطار کتبی | |
11-2-3- عدم رعایت قانون موضوع اصل 141 قانون اساسی، قانون منع مداخله کارکنان دولت | به ازای هر فرد 120- نمره | |
11-2-4- احراز ارائه مدارک خلاف واقع شامل روزنامه ثبتی، اساسنامه، صورتجلسه سهامداران و اظهارنامه مالیاتی | به ازای هر مدرک 30- نمره | |
11-2-5- احراز ارائه مدرک تحصیلی، سابقه بیمه و سابقه کار خلاف واقع برای مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره امتیاز آور | به ازای هر مدرک 45- نمره | |
11-2-6- احراز ارائه مدارک تحصیلی، سابقه بیمه و سابقه کار خلاف واقع برای پرسنل امتیاز آور | به ازای هر مدرک 30- نمره | |
11-2-7- احراز ارائه مدارک خلاف واقع برای قرارداد مربوط به امتیاز کارهای انجام شده شامل متن قرارداد، تأییدیه کار کرد، مفاصاحساب تأمین اجتماعی، تأییدیه اظهارنامه مالیاتی | به ازای هر مدرک 60- نمره | |
11-2-8- احراز ارائه مدارک خلاف واقع برای قرارداد شامل متن قرارداد مربوط به امتیاز کار شاخص، تأییدیه کار کرد، مفاصاحساب تأمین اجتماعی، تأییدیه اظهارنامه مالیاتی | 90- منفی | |
11-2-9- حضور صوری مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره امتیاز آور و پرسنل امتیاز آور در شرکت از طریق واگذاری مدرک تحصیلی و سوابق کاری به شرکت | 30- نمره الى 60- نمره | |
11-3- طی فرایند ارجاع کار | 11-3-1- ارائه مدارک خلاف واقع، تبانی، تطمیع، تهدید، پرداخت رشوه و یا نظایر آن بر اساس گزارش هیأت رسیدگی به شکایات مناقصات در دستگاه اجرایی مرتبط با آراء قضایی قطعی | 120- نمره |
11-3-2- انعقاد قرارداد بیش از ظرفیت مجاز (تعداد و ریال) | به ازای هر قرارداد؛ 10- نمره | |
11-3-3- عدم اظهار انعقاد قرارداد جدید در سامانه ساجات طی مدت سه ماه بعد از انعقاد قرارداد | اخطار کتبی | |
11-4- – طی انجام عملیات اجرایی | 11-4-1- قصور پیمانکار که منجر به فسخ (خلع ید) قرارداد از سوی کارفرما شود (در صورت عدم تغییر آن طی فرایند داوری) | 120- نمره |
11-4-2- واگذاری پیمان به شخص ثالث بدون توافق کارفرما | 60- نمره | |
11-4-3- در مواقعی که عملکرد پیمانکار (اعم از تخلف یا سهل انگاری) سبب وارد شدن خسارت به پروژه گردیده و پیمانکار نسبت به جبران آن اقدام مؤثری انجام نداده باشد. | 30- تا 180- نمره |
– در صورتی که تخلفات در دو بند مختلف با هم همپوشانی داشته باشد تخلف مؤثرتر با نظر هیأت مورد نظر اعمال میگردد.
– در صورت وقوع چند مورد از تخلفات انتظامی (حرفهای) مندرج در این دستورالعمل، جرایم انضباطی آنها جمع میگردد (حداکثر تا نمره 180- ).
– نمرات منفی حاصل شده در جدول شماره 1 بر اساس جدول شماره 2 به محرومیت یا مجازات تبدیل میشود.
جدول شماره 2- محرومیتها بر اساس نمره منفی
نمره | تنبیه |
تا 30- | محرومیت 6 ماهه |
60- تا 31- | محرومیت 6 تا 12 ماهه |
90- تا 61- | محرومیت 12 تا 18 ماهه |
120- تا 91- | محرومیت بیش از 18 تا 24 ماهه |
150- تا 121- | محرومیت بیش از 24 تا 30 ماهه |
180- تا 151- | محرومیت بیش از 30 تا 36 ماهه |
توضیح جدول شماره 2
– تشخیص نوع محرومیت اعم از تقلیل ظرفیت مجاز، تقلیل پایه (حداکثر دو پایه)، حذف رشته پیمانکار، سلب گواهینامه و محرومیت مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره امتیاز آور با مرجع رسیدگی به تخلف انتظامی میباشد.
تبصره– تقلیل ظرفیت مجاز و تقلیل پایه صرفاً؛ در تخلفات کمتر از 60- نمره قابل اعمال است.
– سه اخطار کتبی به منزله 30- نمره (تعلیق تا شش ماه) میباشد.
– در صورتی که با خارج کردن امتیاز گواهینامه از مبنای قبلی کمتر شود تا ورود فرد جدید و تأیید مجدد کارشناسی رشته مربوطه تعلیق میگردد. در مواردی که فرد مربوطه مدیرعامل یا یکی از اعضای هیأت مدیره باشد گواهینامه شرکت تعلیق میشود.
– قراردادهای شرکتهای پیمانکاری با بخش خصوصی و قراردادهای دست دوم مشمول بندهای 11-3 و 11-4 نمیگردد.
– تمام قراردادهای شرکت با دستگاههای اجرایی که از محل وجوه عمومی (موضوع ماده 13 قانون محاسبات عمومی کشور) تأمین اعتبار شدهاند، در صورت احراز تخلف مشمول تنبیهات مندرج در این دستورالعمل میشوند.
– برای قراردادهایی که مشمول هر نوع تنبیه مطابق این دستورالعمل برای پیمانکار گردد، در تشخیص صلاحیت دورههای بعد پیمانکار (تا 4 سال پس از اخذ گواهینامه صلاحیت جدید) ضریب امتیازی (صفر تا پنجاه درصد) توسط هیأت بدوی تعیین میگردد.
– در صورتی که شرکت علاوه بر گواهینامه پیمانکاری دارای گواهینامه طرح و ساخت باشد، جریمه مربوط علاوه بر گواهینامه پیمانکاری بر گواهینامه طرح و ساخت نیز تعمیم داده میشود.
– در صورت خوداظهاری رسمی شرکت مبنی بر انجام تخلف قبل از احراز آن، مستندات صحیح مبنای محاسبه قرار گرفته و میزان جریمه به ازای هر تخلف 50 تا 70 درصد موارد مشخص شده در جدول 1 به تشخیص مرجع رسیدگی به تخلف انتظامی خواهد بود.
– در صورت احراز انجام تخلفات انتظامی موضوع این آییننامه توسط پیمانکار، علاوه بر اعمال جرایم مربوطه، ضریب ارزشیابی موضوع آییننامه تشخیص صلاحیت پیمانکاران (اعم از ضریب ارزشیابی محاسبه شده یا ضریبی که بهصورت علیالحساب مورد استفاده قرار میگیرد) در اولین تشخیص صلاحیت بعد از دوره محرومیت به شرح زیر تعدیل میگردد:
الف) کاهش 5 درصدی ضریب ارزشیابی در تشخیص صلاحیت بعدی، در صورت تعلیق صلاحیت شرکت.
ب) کاهش 10 درصدی ضریب ارزشیابی در تشخیص صلاحیت بعدی، در صورت محرومیت تا یک سال.
ج) کاهش 15 درصدی ضریب ارزشیابی در تشخیص صلاحیت بعدی، در صورت محرومیت بیش از یک سال تا دو سال.
د) کاهش 20 درصدی ضریب ارزشیابی در تشخیص صلاحیت بعدی، در صورت محرومیت بیش از دو و تا سه سال.
تبصره- در موارد تعلیق یا محرومیت رشتهای نیز کاهش ضریب ارزشیابی اعمال خواهد شد.
– در صورت وقوع هر نوع تخلف پیمانکار مربوط به قرارداد اعم از متن قرارداد و هر نوع تأییدیه کار کرد، امتیاز آن قرارداد در یک دوره چهارساله گواهینامه محاسبه نخواهد شد.
فصل چهارم
فرایند رسیدگی به تخلفات انتظامی و تجدیدنظر در آراء
– رسیدگی به تخلفات پیمانکاران، با توجه به میزان محرومیت در مرجع تشخیص صلاحیت پیمانکاران و یا هیأت بدوی ذیربط انجام میشود، لذا گزارش تخلف و با رأی قضایی قطعی مربوط به پیمانکار باید از طریق مرجع تشخیص صلاحیت به منظور بررسی و یا ارائه به هیأت بدوی ذیربط تهیه گردد.
– مرجع تشخیص صلاحیت پیمانکاران و یا هیأت بدوی ذیربط، پس از بررسی گزارش تخلف، موضوع را به صورت مکتوب جهت اخذ پاسخ و دفاعیه کتبی از پیمانکار استعلام مینماید. مهلت پاسخگویی پیمانکار یکماه پس از تاریخ ارسال نامه استعلام به آدرس اعلامی وی در سامانه ساجات میباشد. عدم پاسخگویی پیمانکار مانع از رسیدگی به موضوع توسط مراجع مذکور نخواهد شد.
تبصره- در موارد مقتضی از جمله در مورد تخلفات مرتبط با عملکرد پیمانکار که منجر به خسارت به پروژه شده و توسط دستگاه اجرایی و سایر مدعیان گزارش شده باشد، مراجع رسیدگی میتوانند از مرجع صدور گزارش تخلف، درخواست ارائه اطلاعات تکمیلی نمایند و یا موضوع را از سایر مراجع رسمی و قانونی و اشخاص حقیقی و حقوقی ذیربط پیگیری و استعلام نماید.
– مرجع رسیدگی پس از سپری شدن مهلت زمان پاسخگویی و پس از انجام بررسی و طی فرایند کارشناسی، بر حسب نوع تخلف و اسناد مثبته نسبت به صدور رأی اقدام خواهد نمود.
– از تاریخ ابلاغ رای، پیمانکار یک ماه مهلت دارد تا درخواست تجدید نظر خود در ارتباط با رأی صادره را به همراه مدارک مستند و مستدل دال بر لزوم تجدید نظر در این رأی، به مرجع رسیدگی بعدی ارائه نماید. هیأت مذکور پس از انجام بررسی و طی فرایند کارشناسی، بر حسب نوع تخلف و اسناد مثبته نسبت به صدور رای اقدام خواهد نمود. فرایند تجدید نظر در محرومیت پیمانکار ممکن است منجر به تأیید، افزایش یا تقلیل رأی محرومیت صادره و یا تبرئه پیمانکار شود. در صورت تبرئه پیمانکار گواهینامه صلاحیت پیمانکار برای مدت باقیمانده اعتبار خواهد داشت.
– ابلاغ آراء مراجع رسیدگی حسب مورد بر عهده رییس امور نظام فنی و اجرایی و با رییس سازمان استان میباشد. یک نسخه از تمامی آراء باید در سامانه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور (ساجار) ثبت گردد.
– آراء محرومیت پیمانکار باید در پایگاه اطلاعات عوامل نظام فنی و اجرایی کشور (ساجار)، اطلاعرسانی عمومی شود.
– پس از گذشت نصف زمان محرومیت، پیمانکار میتواند تقاضای رفع محرومیت و کاهش تنبیه خود را به مرجع تشخیص صلاحیت ارسال نماید.
– افراد حقیقی متخلف محروم یا تعلیق شده، منتسب به شرکت پیمانکار، حسب نظر مرجع رسیدگی کننده در مدت محرومیت یا تعلیق شرکت، از مشارکت در تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی محروم میباشند.
– پیمانکارانی که به استناد این دستورالعمل مشمول محرومیت میشوند، موظفند تعهدهای قراردادی در دست اجرای خود را بر اساس اسناد و مدارک پیمان انجام دهند و محرومیت پیمانکاران به هیچ وجه رافع مسؤولیتها و تعهدات آنها در قبال قراردادهای قبلی و در دست اجرا نمیباشد.
تبصره- در صورتی که علت محرومیت شمول موارد تخلف مندرج بند 11-3 و 11-4 این دستورالعمل باشد، موضوع مطابق گزارش کارفرما رسیدگی میگردد.
– سوابق تخلفات پیمانکاران و آراء صادره بر اساس این دستورالعمل در پرونده تشخیص صلاحیت شرکت ثبت خواهد شد.
– پیمانکارانی که بر اساس دستورالعمل قبلی به تنبیهاتی محکوم شدهاند در صورت اعتراض به رأی قبلی، میتوانند در فرصت 2 ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل، اعتراض خود را صرفاً برای یکبار همراه با دلایل و مستندات جدید در هیأت تجدیدنظر طرح نمایند تا این هیأت موضوع را با عضویت نماینده حوزه ریاست سازمان و رییس مرکز حراست سازمان بر اساس این دستورالعمل مورد بررسی و تصمیمگیری قرار دهد.
– مرجع تفسیر این دستورالعمل امور نظام فنی و اجرایی میباشد.
این دستورالعمل جایگزین “دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات انتظامی (حرفهای) پیمانکاران” به شماره 42787/92 مورخ 20/5/1392 میگردد.
– سازمان از تاریخ تصویب این دستورالعمل حداکثر تا 6 ماه فرصت دارد عملکرد سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی را با مفاد این دستورالعمل تطبیق دهد. تا زمان تطبیق سامانه، نسخه قبلی سامانه ساجات در فرایندهای تشخیص صلاحیت و رسیدگی به تخلفات پیمانکاران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
– این دستورالعمل در 36 بند و 8 تبصره تهیه و ابلاغ میگردد و هر گونه اصلاح و تغییر در این دستورالعمل، از طریق سازمان برنامه و بودجه ابلاغ خواهد شد.