دستورالعمل نحوه جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا (کووید19)

 

شماره: 216997/1400 تاریخ: 12/05/1400

به موجب بند «ج» لایحه قانونی اصلاح تبصره (80) قانون بودجه سال 1356 کل کشور (مصوب سال 1358 شورای انقلاب)، به استناد آیین‌نامه نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور (مصوبه هیأت ‌وزیران به شماره 25254/ت57697هـ مورخ 8/3/1400)، ماده (23) قانون برنامه و بودجه و ماده (34) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، این دستورالعمل که به تصویب شورای‌عالی فنی کشور رسیده است، به منظور جبران آثار ناشی از شیوع بیماری کرونا (کووید19) بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قرارداد‌ها یا پیمان‌های ریالی که در دامنه کاربرد آیین‌نامه نظام فنی و اجرایی یکپارچه کشور (ماده 3 آیین‌نامه مذکور) تعریف گردیده و آخرین مهلت ارایه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکار (منظور از پیمانکار در این دستورالعمل شامل پیمانکاران از قبیل پیمانکاران سه عاملی، طرح و ساخت و بهره‌برداران، تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات می‌باشد) و یا مشاور قبل از تاریخ 1/12/1398 (و قراردادهای خدمات مشاوره‌ای که به روش تعرفه تا 31/3/1400 منعقد شده باشند)، بوده است، به شرح زیر در 3 صفحه ابلاغ می‌گردد، تا راهنمای عمل دستگاه‌های اجرایی و کارفرمایان مربوط برای پرداخت مبالغ جبران ناشی از شیوع بیماری کرونا در کارکردهای از 15/1/1399 تا 31/6/1400 قرار گیرد.

– قراردادهایی که موضوع آن خرید تجهیزات و مصالح می‌باشد، در صورتی که فروشنده طرف قرارداد، سازنده تجهیزات و مصالح موضوع قرارداد نباشد، مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند.

– کلیه اشخاص حقوقی که جزء کارفرمایان مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند، در صورت ابلاغ مقام دارای اختیار، امکان استفاده از ضوابط این دستورالعمل را خواهند داشت.

– تطویل مدت پیمان (یا قرارداد) ناشی از شیوع بیماری کرونا در قالب این دستورالعمل قابل رسیدگی نبوده و تمدید مجاز مطابق مفاد پیمان (یا قرارداد) منعقده توسط کارفرما مورد بررسی قرار گیرد.

– چنان‌چه براساس مستندات، گزارش‌های کارگاهی و سایر اسناد و مدارک پیمان، برای یک بازه ‌زمانی مشخص، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا توسط پیمانکار، مشخص گردد، یا از طرف نهادهای زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به پیمانکار تذکر عدم رعایت پروتکل‌های مربوطه ابلاغ شده باشد، استفاده از مفاد این دستورالعمل به منظور پرداخت مبلغ جبرانی کارکرد آن بازه‌ زمانی مجاز نمی‌باشد.

– در کارهای پیمانکاری مبلغ ناخالص کارکرد صورت‌وضعیت‌های موقت و قطعی (تعدیل و مابه‌التفاوت) مشمول دریافت مبلغ جبرانی می‌شود و در کارهای مشاوره، مفاد این دستورالعمل به صورت‌حساب‌های موقت و قطعی اعمال می‌شود.

تبصره 1: مبلغ جبرانی محاسبه شده برای هر صورت‌وضعیت کارکرد پیمانکار یا صورت‌حساب مشاور، در همان صورت‌وضعیت کارکرد پیمانکار یا صورت‌حساب مشاور به صورت یک ردیف مجزا درج می‌شود. همچنین، مبالغ جبرانی محاسبه شده برای صورت‌وضعیت‌های پرداخت شده، در یک صورت حساب جداگانه درج می‌گردد.

تبصره 2: در دوره تأخیرات غیرمجاز، مبالغ جبرانی محاسبه شده طبق این دستورالعمل، به میزان 50 درصد کاهش می‌‌یابد.

– در پیمان‌هایی که پرداخت صورت‌وضعیت کارکرد براساس رشته فهرست ‌بهای پایه صورت می‌گیرد، مبلغ جبرانی از حاصل‌ضرب مبلغ ناخالص کارکرد دوره مربوطه در هر رشته فهرست ‌بها در ضرایب متناظر (مندرج در جدول شماره یک) محاسبه می‌گردد.

تبصره: اقلام بهداشتی برای پرسنل نظارت کارگاهی در کارگاه توسط پیمانکار و مشابه نفرات پیمانکار تأمین می‌گردد و هزینه مربوطه در ضرایب جبرانی پیمانکار لحاظ شده و پرداختی از این بابت به مهندس مشاور انجام نخواهد شد.

– در پیمان‌های منعقده براساس ضوابط بخشنامه شماره 142825/100 مورخ 24/8/1385 با موضوع «انعقاد پیمان با نرخ مترمربع زیربنا» و پیمان‌های منعقده براساس ضوابط بخشنامه شماره 6405/100 مورخ 4/2/1389 با موضوع «انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع» در هر صورت‌وضعیت کارکرد، ضریب مربوط به فهرستی که بیشترین وزن را در کارکرد آن صورت‌وضعیت دارد ملاک عمل خواهد بود.

– در پیمان‌های منعقده براساس ضوابط بخشنامه شماره 1299188/96 مورخ 4/5/1396 با موضوع «انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع» فهرست ‌بهای تعیین‌شده برای هر فعالیت در جدول ساختار شکست کار، ملاک ضرایب جبرانی خواهد بود.

– در سایر پیمان‌هایی که برآورد یا پرداخت هزینه آن‌ها براساس فهرست‌های بهای واحد پایه انجام نگرفته است (از قبیل پیمان‌های طرح و ساخت صنعتی و غیرصنعتی)، ابتدا دستگاه اجرایی براساس نوع عملیات موضوع پیمان، جدول مشابهت‌سازی با فهرست‌های بهای واحد پایه در رشته‌های مختلف را تعیین نماید. پس از تعیین وزن مشابهت درصدی عملیات موضوع پیمان با رشته‌های مختلف با استفاده از جدول مشابهت‌سازی تهیه شده و ضرایب مندرج در جدول شماره یک مبالغ جبرانی محاسبه می‌گردد.

– ضریب جبرانی مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه، برابر با میانگین ضریب فهرست ‌بهای واحد پایه منضم به پیمان و فهرست ‌بهای ابنیه می‌باشد و در پیمان‌هایی که بیش از یک فهرست ‌بهای واحد پایه مبنای تهیه برآورد باشد، ضریب مربوط به فهرستی که بالا‌ترین برآورد را داراست مورد استفاده در رابطه بالا خواهد بود.

– مبالغ جبرانی حاصل از این دستورالعمل در پیمان‌هایی که براساس ضوابط پیمان مورد تسویه ‌حساب نهایی قرار نگرفته است، در صورت درخواست پیمانکار قابل پرداخت می‌باشد.

– مبالغ پرداختی مرتبط با هزینه‌های تعلیق یا نگهداری کارگاه (ناشی از تعطیلی کار طبق ضوابط پیمان) مشمول این دستورالعمل نمی‌باشد.

– در قراردادهای خدمات مشاوره اعم از خدمات مشاوره مطالعات و طراحی، مدیریت طرح، نظارت (به جز نظارت فنی کارگاهی)، ژئوتکنیک، آزمایشگاه و ژئوفیزیک ضرایب مندرج در جدول شماره یک به مبلغ ناخالص صورت‌حساب مهندس مشاور یا حق‌الزحمه تأیید شده وی اعمال می‌شود.

– در محاسبه مبالغ جبرانی موضوع این دستورالعمل، کارکرد فصول 17، 16، 15 و 18 از فهرست ‌بهای رشته خطوط انتقال آب، کارکرد فصول 12، 13 و 14 از فهرست ‌بهای رشته شبکه توزیع آب، و کارکرد فصول 18، 17، 15، 14 و 19 از فهرست‌بهای رشته شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب، لحاظ نمی‌گردد.

جدول شماره1- ضرایب جبرانی

رشته ضریب جبرانی رشته ضریب جبرانی
ابنیه 012/1 آبیاری و زهکشی 014/1
تأسیسات مکانیکی 008/1 سدسازی 009/1
تأسیسات برقی 006/1 آبیاری تحت فشار 041/1
راه، راه‌آهن و باند فرودگاه 012/1 شبکه جمع‌آوری و انتقال فاضلاب 013/1
راهداری 043/1 انتقال و توزیع آب روستایی 018/1
خطوط انتقال آب 027/1 ساخت ن ترمیم قنات 033/1
شبکه توزیع آب 036/1 آبخیزداری و منابع طبیعی 041/1
چاه 018/1 پست‌های انتقال برق 0002/1
خطوط زمینی انتقال برق 002/1 نگهداری شبکه برق 025/1
نگهداری آب شرب 027/1 خطوط هوایی انتقال برق 001/1
نگهداری راه‌آهن 029/1 مرمت بناهای تاریخی 015/1
ژئوفیزیک، ژئوتکنیک، نقشه‌برداری و آزمایشگاه 041/1 مطالعات و طراحی، مدیریت طرح و نظارت (به جز نظارت فنی کارگاهی) 043/1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *