دستورالعمل رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات
شماره69522/51 مورخ 24/8/1391
در اجرای تبصره بند (الف) ماده 2 قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات و مفاد آییننامه اجرایی قانون مذکور (تصویبنامه شماره 297489/ت45434 مورخ 24/12/89 هیأت وزیران) و پیرو احکام صادره از سوی معاون محترم برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (تصاویر پیوست)، هیأت مرکزی رسیدگی به شکایات از مناقصات دستگاههای ملی در این معاونت تشکیل گردید.
بدیهی است هیأت مرکزی یاد شده، آمادگی رسیدگی به دعاوی مربوط به عدم اجرای هر یک از مواد قانون را چهارچوب کاربرگهای پیوست دارد.
در این راستا، شایسته است کلیه دستگاههای مشمول قانون برگزاری مناقصات، مراتب تشکیل هیأت مرکزی و همچنین هیأتهای استانی مربوط را به نحو مقتضی اطلاعرسانی نموده و با عنایت به ضوابط مذکور در قانون برگزاری مناقصات، قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون مزبور و آییننامه اجرایی این قانون و سایر قوانین و مقررات مربوطه، همکاری لازم را با دبیرخانه هیأت ذیربط به عمل آورده و نسبت به انجام اقدامات قانونی اهتمام نمایند.
جناب آقای نادعلی الفت پور شماره: 65538/100
با سلام و تحیت
در اجرای جزء (1) بند (الف) ماده 2 قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات (مصوب 16/12/88)، نظر به تعهد، تخصص، تجارب و توانمندی جنابعالی، به موجب این حکم و با حفظ سمت به عضویت هیأت مرکزی رسیدگی به شکایات از مناقصات دستگاههای ملی منصوب میشوید.
توفیق شما را در انجام امور محوله در راستای تحقق اهداف چهارگانه دولت (عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور) از خداوند متعال خواستارم.
جناب آقای غلامعلی فروغی شماره: 65533/100
با سلام و تحیت
در اجرای ماده 2 آییننامه اجرایی قانون اساسنامه هیأت رسیدگی به شکایات قانون برگزاری مناقصات (موضوع تصویبنامه شماره 297489/ت45434 مورخ 24/12/89 هیأت وزیران)، نظر به تعهد، تخصص، تجارب و توانمندی جنابعالی، به موجب این حکم و با حفظ سمت به عنوان دبیر هیأت مرکزی رسیدگی به شکایات از مناقصات دستگاههای ملی منصوب میشوید.
توفیق شما را در انجام امور محوله در راستای تحقق اهداف چهارگانه دولت (عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور) از خداوند متعال خواستارم.
کاربرگ شماره 1- فرم اعلام شکایت به هیأت مرکزی رسیدگی به شکایات از مناقصات دستگاههای ملی مستقر در تهران
نام و نام خانوادگی/نام شرکت: | |
نام پدر/نام مدیرعامل: | کد ملی/شماره ثبت: |
تاریخ تولد/سال تأسیس: | رتبه پیمانکار: |
وکیل یا نماینده قانونی: | تلفن تماس: |
نشانی: | |
دستگاه طرف شکایت: وزارتخانه مؤسسه دولتی مؤسسه عمومی غیردولتی شرکت دولتی سایر موارد | |
نام دستگاه طرف شکایت: | |
موضوع مناقصه: | |
محدوده مناقصه: داخل کشور بینالمللی | |
استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی در موضوع مناقصه مطرح بوده است: بلی خیر | |
روش دعوت مناقصهگران:
1- مناقصه عمومی (فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی): 2- مناقصه محدود (فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای شاکی): |
|
مراحل بررسی مناقصه:
1- مناقصه یک مرحلهای: (بدون ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادها توسط دستگاه) 2- مناقصه دومرحلهای: (با ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادها توسط دستگاه) |
|
ارزیابی کیفی مناقصهگران (ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصهگران از سوی مناقصهگزار) مربوط به مناقصات دومرحلهای: انجام شده است انجام نشده است | |
ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادات (مربوط به مناقصات دومرحلهای): انجام شده است انجام نشده است | |
تاریخ انتشار آگهی مناقصه عمومی با ذکر روزنامه مربوط: | |
آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه: | آخرین مهلت قبول پیشنهادات: |
تاریخ اعتبار پیشنهادات: | |
تاریخ تحویل اسناد مناقصه (پاکات) از سوی شاکی به دستگاه مناقصهگزار: | |
تاریخ برگزاری مناقصه: | تاریخ اعلام برنده مناقصه: |
مشخصات برنده اول مناقصه (در صورت وجود اطلاعات): | مشخصات برنده دوم مناقصه (در صورت وجود اطلاعات): |
پیشنهادات مناقصهگران در زمان و مکان مقرر گشوده شده است: بلی خیر | |
شاکی به جلسه بازگشایی پاکات (بالاخص بازگشایی پیشنهادات مالی/پاکت ج) دعوت شده است: بلی خیر | |
بررسی قیمت و تجزیه و کنترل مبانی آن (در مناقصات دومرحلهای) از سوی دستگاه مناقصهگزار به عمل آمده است: بلی خیر | |
اعمال تبعیض در تحویل یا تشریح اسناد و یا کسری آن در مقایسه با سایر مناقصهگران:
بلی خیر (در صورتی که پاسخ مثبت است در شرح شکایت بیان نمایید.) |
|
شرح شکایت: ………………………………………………………………………………………………………………. | |
آیا قبلاً در خصوص مناقصه فوق به بالاترین مقام دستگاه شکایت شده است: بلی خیر | تاریخ شکایت به بالاترین مقام دستگاه: |
نتیجه شکایت به بالاترین مقام دستگاه: | |
مستندات پیوست:
1- تصویر اسناد و مدارک احراز هویت شاکی (اسناد سجلی، اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات، رتبه شرکت و…). 2- تصویر وکالتنامه وکیل یا سند مثبت نماینده قانونی. 3- تمام مدارک و مستندات مذکور در ردیف (الف) یا (ب) به شرح ذیل: الف- کلیه اوراق و اسنادی که در مقام دفاع و دعوی قابلیت استناد دارد، از قبیل: فراخوان، اسناد مناقصه، اسناد ارزیابی، مکاتبات مناقصهگزار، صورتجلسات و نظایر آن. ب- اطلاعات و اسناد ثبت شده در پایگاه و اسناد الکترونیکی نظیر: دورنگار، رایانامه، تلگرام و نظایر آن که قابلیت تصدیق داشته باشد. |
|
توجه:
الف- شاکی میتواند سایر مدارک و مستندات تکمیلی را حداکثر تا 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه هیأت، تحویل دبیرخانه نماید. ب- شاکی مکلف است مستندات درخواستی هیأت را حداکثر تا 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه هیأت تحویل نماید. خودداری از ارائه مستندات به مفهوم انصراف از شکایت است. پ- شکایت از موارد زیر قابل رسیدگی در هیأت نمیباشد: 1) معیارها و روشهای ارزیابی (منظور آن دسته از معیارها و روشهای ارزیابی کیفی، فنی و بازرگانی است که در اسناد مناقصه اعلان شده باشد). 2) ترجیح پیشنهاد دهندگان داخلی به نحوی که در اسناد مناقصه قید شده باشد. 3) شکایاتی که یک ماه پس از انقضاء اعتبار پیشنهادها به هیأت واصل شده باشد. 4) شکایات برنده مناقصه پس از انعقاد قرارداد. نام و نام خانوادگی شاکی/نماینده قانونی تاریخ: امضاء |
|
شماره ثبت دبیرخانه: تاریخ: نام و نام خانوادگی ثبت کننده: امضاء: |
«دبیرخانه هیأت مرکزی»
کاربرگ شماره 2- نظریه کارشناسی
نظر امور تخصصی:
الف- شماره ردیف اعتباری طرح: ب- نام طرح مصوب: ج- دوره اجرای طرح: د- آیا مبادله موافقتنامه با معاونت شده است: بلی خیر هـ میزان تخصیص اعتبار طرح: هـ- نظریه کارشناسی امور ذیربط در رابطه با شکایت مطروحه: ………………………………………………………………………………………………………………………………………… تاریخ: نام و نام خانوادگی رئیس مربوطه: امضاء |
نظر کارشناس حقوقی در رابطه با شکایت مطروحه:
………………………………………………………………………………………………………………………………………… تاریخ: نام و نام خانوادگی: امضاء |
خلاصه موضوعات مطروحه در جلسه هیأت مرکزی:
………………………………………………………………………………………………………………………………………… تاریخ: امضاء دبیر هیأت: |
«دبیرخانه هیأت استان…»
کاربرگ شماره 1/1- فرم اعلام شکایت به هیأت رسیدگی به شکایات از مناقصات اجرایی استانی و دستگاههای ملی مستقر در استان
نام و نام خانوادگی/نام شرکت: | |
نام پدر/نام مدیرعامل: | کد ملی/شماره ثبت: |
تاریخ تولد/سال تأسیس: | رتبه پیمانکار: |
وکیل یا نماینده قانونی: | تلفن تماس: |
نشانی: | |
دستگاه طرف شکایت: وزارتخانه مؤسسه دولتی مؤسسه عمومی غیردولتی شرکت دولتی سایر موارد | |
نام دستگاه طرف شکایت: | |
موضوع مناقصه: | |
محدوده مناقصه: داخل کشور بینالمللی | |
استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی در موضوع مناقصه مطرح بوده است: بلی خیر | |
روش دعوت مناقصهگران:
مناقصه عمومی (فراخوان مناقصه از طریق آگهی عمومی): مناقصه محدود (فراخوان مناقصه از طریق ارسال دعوتنامه برای شاکی): |
|
مراحل بررسی مناقصه:
مناقصه یک مرحلهای: (بدون ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادها توسط دستگاه) مناقصه دومرحلهای: (با ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادها توسط دستگاه) |
|
ارزیابی کیفی مناقصهگران (ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصهگران از سوی مناقصهگزار) مربوط به مناقصات دومرحلهای: انجام شده است انجام نشده است | |
ارزیابی فنیبازرگانی پیشنهادات (مربوط به مناقصات دومرحلهای): انجام شده است انجام نشده است | |
تاریخ انتشار آگهی مناقصه عمومی با ذکر روزنامه مربوط: | |
آخرین مهلت تحویل اسناد مناقصه: | آخرین مهلت قبول پیشنهادات: |
تاریخ اعتبار پیشنهادات: | |
تاریخ تحویل اسناد مناقصه (پاکات) از سوی شاکی به دستگاه مناقصهگزار: | |
تاریخ برگزاری مناقصه: | تاریخ اعلام برنده مناقصه: |
مشخصات برنده اول مناقصه (در صورت وجود اطلاعات): | مشخصات برنده دوم مناقصه (در صورت وجود اطلاعات): |
پیشنهادات مناقصهگران در زمان و مکان مقرر گشوده شده است: بلی خیر | |
شاکی به جلسه بازگشایی پاکات (بالاخص بازگشایی پیشنهادات مالی/پاکت ج) دعوت شده است: بلی خیر | |
بررسی قیمت و تجزیه و کنترل مبانی آن (در مناقصات دومرحلهای) از سوی دستگاه مناقصهگزار به عمل آمده است: بلی خیر | |
اعمال تبعیض در تحویل یا تشریح اسناد و یا کسری آن در مقایسه با سایر مناقصهگران: بلی خیر (در صورتی که پاسخ مثبت است در شرح شکایت بیان نمایید.) | |
شرح شکایت: …………………………………………………………………………………………………………….. | |
آیا قبلاً در خصوص مناقصه فوق به بالاترین مقام دستگاه شکایت شده است: بلی خیر | تاریخ شکایت به بالاترین مقام دستگاه: |
نتیجه شکایت به بالاترین مقام دستگاه: | |
مستندات پیوست:
1. تصویر اسناد و مدارک احراز هویت شاکی (اسناد سجلی، اساسنامه شرکت، آخرین تغییرات، رتبه شرکت و…). 2. تصویر وکالتنامه وکیل یا سند مثبت نماینده قانونی. 3. تمام مدارک و مستندات مذکور در ردیف (الف) یا (ب) به شرح ذیل: الف- کلیه اوراق و اسنادی که در مقام دفاع و دعوی قابلیت استناد دارد، از قبیل: فراخوان، اسناد مناقصه، اسناد ارزیابی، مکاتبات مناقصهگزار، صورتجلسات و نظایر آن. ب- اطلاعات و اسناد ثبت شده در پایگاه و اسناد الکترونیکی نظیر: دورنگار، رایانامه، تلگرام و نظایر آن که قابلیت تصدیق داشته باشد. |
|
توجه:
الف- شاکی میتواند سایر مدارک و مستندات تکمیلی را حداکثر تا 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه هیأت، تحویل دبیرخانه نماید. ب- شاکی مکلف است مستندات درخواستی هیأت را حداکثر تا 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه هیأت تحویل نماید. خودداری از ارائه مستندات به مفهوم انصراف از شکایت است. پ- شکایت از موارد زیر قابل رسیدگی در هیأت نمیباشد: 1) معیارها و روشهای ارزیابی (منظور آن دسته از معیارها و روشهای ارزیابی کیفی، فنی و بازرگانی است که در اسناد مناقصه اعلان شده باشد). 2) ترجیح پیشنهاد دهندگان داخلی به نحوی که در اسناد مناقصه قید شده باشد. 3) شکایاتی که یک ماه پس از انقضاء اعتبار پیشنهادها به هیأت واصل شده باشد. 4) شکایات برنده مناقصه پس از انعقاد قرارداد. نام و نام خانوادگی شاکی/نماینده قانونی تاریخ: امضاء |
|
شماره ثبت دبیرخانه: تاریخ:
نام و نام خانوادگی ثبت کننده: امضاء: |
«دبیرخانه هیأت استان» کاربرگ شماره 1/2- نظریه کارشناسی
نظر کارشناس فنی:
الف- شماره ردیف اعتباری طرح: ب- نام طرح مصوب: ج- دوره اجرای طرح: د- آیا مبادله موافقتنامه شده است: بلی خیر هـ میزان تخصیص اعتبار طرح: هـ- نظریه کارشناسی فنی در رابطه با شکایت مطروحه: ………………………………………………………………………………………………………………………….. تاریخ: نام و نام خانوادگی کارشناس فنی: امضاء |
نظر کارشناس حقوقی در رابطه با شکایت مطروحه:
………………………………………………………………………………………………………………………….. تاریخ: نام و نام خانوادگی: امضاء |
خلاصه موضوعات مطروحه در جلسه هیأت:
………………………………………………………………………………………………………………………….. تاریخ: امضاء دبیر هیأت: |