مزایده و فروش خودروهای دولتی

فرایند کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی نحوه فروش اتومبیل‌های زائد

تعریف:

صدور مجوز برای فروش و خرید اتومبیل‌های زائد و مازاد بر نیاز و نقل و انتقال اتومبیل و تشخیص اتومبیل‌های زائد و اتومبیل‌هایی که در سرویس اداری برای انجام وظایف و خدمات مشخص باید استفاده شود و همچنین تعیین نوع آن‌ها برای استفاده در سرویس اداری.

خدمت‌دهندگان: معاون هزینه و رئیس خزانه معین استان- نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی- نماینده استانداری و رئیس اداره اموال و اوراق بهادار.

خدمت‌گیرندگان: کلیه دستگاه‌های اجرایی.

  • قوانین و مقررات:

لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی و فروش اتومبیل‌های زائد. (مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب).

آیین‌نامه اجرایی نحوه استفاده از اتومبیل‌های دولتی و فروش اتومبیل‌های زائد. (مصوب 12/5/1390)

قانون بودجه سال مورد نظر.

  • مدارک لازم جهت طرح درخواست اجازه فروش اتومبیل‌های زائد:

موافقت وزیر یا بالا‌ترین مقام اجرایی دستگاه یا مجاز از طرف ایشان.

تصاویر و مدارک مالکیت اتومبیل

نظریه کاردان فنی دایر بر اسقاط و یا غیرقابل استفاده بودن و درج وضعیت از جهت اوراقی و یا امکان تبدیل پلاک و درصد استهلاک اتومبیل‌های مورد نظر.

  • مدارک لازم مربوط به فروش اتومبیل:
  1. مجوز فروش صادره از سوی کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی فوق‌الذکر و سایر مستندات قانونی مربوط .
  2. تصویر مدارک مالکیت اتومبیل
  3. مستندات مربوط به اجرای ماده 4 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.
  4. برگ تأییدیه اداره راهنمایی و رانندگی نسبت تحویل پلاک دولتی اتومبیل.
  5. نظریه کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر تعیین درصد قابلیت استفاده از اتومبیل‌های موردنظر برای فروش و مبلغ ارزیابی آن‌ها.
  6. صورت‌جلسه کمیسیون تعیین برنده مزایده و مستند قانونی مربوط به نوع مزایده و یا فروش .
  7. تصویر فیش واریز مبلغ تعیین شده برای هر اتومبیل به حساب تعیین شده از طرف خزانه معین استان.
  8. آدرس دقیق محل سکونت خریدار با درج کدپستی.
  9. تصویر شناسنامه خریدار
  10. صورت‌جلسه فروش
  • شرح مراحل انجام فرایند:
  1. رد یا قبول درخواست متقاضی از سازمان امور اقتصادی و دارایی و یا معاونت هزینه و خزانه معین استان جهت طرح موضوع در کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی فوق الاشاره.
  2. بررسی درخواست دستگاه متقاضی توسط دبیرخانه کمیسیون و دعوت از نماینده دستگاه مذبور جهت شرکت در کمیسیون با ذکر ساعت و تاریخ تشکیل جلسه.
  3. تشکیل جلسه کمیسیون ماده 2 و بررسی اسناد و مدارک تحویلی به دبیرخانه و رای‌گیری از اعضای کمیسیون که با حداکثر آراء درخواست‌ها بررسی می‌گردد.
  • مدت زمان انجام فرایند:

کمیسیون هر ماه یک بار، معمولاً اواخر هر ماه تشکیل می‌شود و مدت زمان مورد نیاز 4روز جهت فرایند می‌باشد.

  • موارد استثنا:

خرید ماشین‌آلات راهسازی، کشاورزی و کلیه ماشین‌آلاتی که نیازمند شماره‌گذاری نیستند و همچنین موتور سیکلت نیازی به اخذ مجوز ماده 2 ندارند و همچون اموال منقول با آن‌ها برخورد می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *