مزایده و فروش خودروهای دولتی
فرایند کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی نحوه فروش اتومبیلهای زائد
تعریف:
صدور مجوز برای فروش و خرید اتومبیلهای زائد و مازاد بر نیاز و نقل و انتقال اتومبیل و تشخیص اتومبیلهای زائد و اتومبیلهایی که در سرویس اداری برای انجام وظایف و خدمات مشخص باید استفاده شود و همچنین تعیین نوع آنها برای استفاده در سرویس اداری.
خدمتدهندگان: معاون هزینه و رئیس خزانه معین استان- نماینده سازمان مدیریت و برنامهریزی- نماینده استانداری و رئیس اداره اموال و اوراق بهادار.
خدمتگیرندگان: کلیه دستگاههای اجرایی.
- قوانین و مقررات:
لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد. (مصوب 27/6/1358 شورای انقلاب).
آییننامه اجرایی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی و فروش اتومبیلهای زائد. (مصوب 12/5/1390)
قانون بودجه سال مورد نظر.
- مدارک لازم جهت طرح درخواست اجازه فروش اتومبیلهای زائد:
موافقت وزیر یا بالاترین مقام اجرایی دستگاه یا مجاز از طرف ایشان.
تصاویر و مدارک مالکیت اتومبیل
نظریه کاردان فنی دایر بر اسقاط و یا غیرقابل استفاده بودن و درج وضعیت از جهت اوراقی و یا امکان تبدیل پلاک و درصد استهلاک اتومبیلهای مورد نظر.
- مدارک لازم مربوط به فروش اتومبیل:
- مجوز فروش صادره از سوی کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی فوقالذکر و سایر مستندات قانونی مربوط .
- تصویر مدارک مالکیت اتومبیل
- مستندات مربوط به اجرای ماده 4 قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین.
- برگ تأییدیه اداره راهنمایی و رانندگی نسبت تحویل پلاک دولتی اتومبیل.
- نظریه کارشناس رسمی دادگستری مبنی بر تعیین درصد قابلیت استفاده از اتومبیلهای موردنظر برای فروش و مبلغ ارزیابی آنها.
- صورتجلسه کمیسیون تعیین برنده مزایده و مستند قانونی مربوط به نوع مزایده و یا فروش .
- تصویر فیش واریز مبلغ تعیین شده برای هر اتومبیل به حساب تعیین شده از طرف خزانه معین استان.
- آدرس دقیق محل سکونت خریدار با درج کدپستی.
- تصویر شناسنامه خریدار
- صورتجلسه فروش
- شرح مراحل انجام فرایند:
- رد یا قبول درخواست متقاضی از سازمان امور اقتصادی و دارایی و یا معاونت هزینه و خزانه معین استان جهت طرح موضوع در کمیسیون ماده 2 لایحه قانونی فوق الاشاره.
- بررسی درخواست دستگاه متقاضی توسط دبیرخانه کمیسیون و دعوت از نماینده دستگاه مذبور جهت شرکت در کمیسیون با ذکر ساعت و تاریخ تشکیل جلسه.
- تشکیل جلسه کمیسیون ماده 2 و بررسی اسناد و مدارک تحویلی به دبیرخانه و رایگیری از اعضای کمیسیون که با حداکثر آراء درخواستها بررسی میگردد.
- مدت زمان انجام فرایند:
کمیسیون هر ماه یک بار، معمولاً اواخر هر ماه تشکیل میشود و مدت زمان مورد نیاز 4روز جهت فرایند میباشد.
- موارد استثنا:
خرید ماشینآلات راهسازی، کشاورزی و کلیه ماشینآلاتی که نیازمند شمارهگذاری نیستند و همچنین موتور سیکلت نیازی به اخذ مجوز ماده 2 ندارند و همچون اموال منقول با آنها برخورد میشود.