• ماده 1

– در این تصویب‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌کار می‌روند:

الف– قیمت‌شکنی (دامپینگ): صادرات کالا به بازار ایران به قیمتی کمتر از ارزش عادی آن.

ب– ارزش عادی: قیمت قابل مقایسه در جریان معمول تجارت (وفق ماده (4) این تصویب‌نامه) برای کالای مشابه که جهت مصرف در کشور صادرکننده در نظر گرفته شده است.

پ- اقتصاد غیر بازار: اقتصاد هر کشور با سابقه برنامه‌ریزی متمرکز که در آن قیمت‌ها و هزینه‌ها تحت کنترل دولت بوده و اصول بازار در زمینه ساختارهای هزینه‌ای یا قیمتی در آن اعمال نمی‌شود، به نحوی که قیمت فروش در چنین کشوری منعکس کننده ارزش منصفانه آن کالا محسوب نشود.

ت- اقدامات ضد قیمت‌شکنی: اقدامات موضوع مواد (7) تا (9) این تصویب‌نامه که به منظور مقابله با اثرات منفی واردات کالاهایی که به کمتر از ارزش عادی آن‌ها قیمت‌گذاری شده‌اند، اعمال می‌گردد.

ث- حاشیه قیمت‌شکنی: مابه‌التفاوت میان قیمت صادراتی و ارزش عادی کالای موضوع تحقیق (وفق ماده (4) این تصویب‌نامه).

ج- یارانه: کمک مالی دولت یا هر نهاد عمومی کشور صادرکننده و یا هر نوع حمایت درآمدی و یا قیمتی که از آن طریق مزیتی فراتر از آنچه در شرایط بازار قابل دسترس است، اعطاء شده باشد. یارانه‌ها در صورتی مشمول قواعد مذکور در مواد (7) تا (9) این تصویب‌نامه می‌شوند که فقط به یک بنگاه اقتصادی، یا صنعت یا گروهی از بنگاه‌های اقتصادی یا صنایع موجود در قلمرو کشور صادرکننده اعطاء شده باشند.

چ- اقدامات جبرانی (ضد یارانه‌ای): اقدامات موضوع مواد (7) تا (9) این تصویب‌نامه که به منظور مقابله با اثرات منفی یارانه‌های اعطاء شده به کالاهایی که به مقصد بازار ایران صادر شده‌اند، اعمال می‌گردد.

ح- کالای مشابه: کالای همسان یا کالایی که مشخصات آن از تمام جهات با کالای تحت بررسی یکسان باشد. در صورت عدم وجود کالای همسان، کالایی به عنوان کالای مشابه در نظر گرفته خواهد شد که مشخصات آن تا اندازه ممکن به مشخصات کالای تحت بررسی نزدیک باشد.

خ- تولیدکنندگان داخلی: کلیه تولیدکنندگان کالاهای مشابه یا گروهی از آن‌ها که مطابق شرایط مندرج در تبصره بند (ب) ماده (5) این تصویب‌نامه، مجموع تولید کالاهایشان سهم عمده‌ای از کل تولید داخلی آن کالا را تشکیل دهد. این تعریف، مشمول تولیدکنندگانی که با صادرکنندگان خارجی یا واردکنندگان مرتبط بوده یا خود واردکننده کالای مشابه باشند، نمی‌گردد.

د- لطمه: در تحقیقات ضد قیمت‌شکنی و ضد یارانه‌ای، وارد شدن زیان قابل ملاحظه به تولیدکنندگان داخلی است که چگونگی تشخیص بروز آن مطابق ماده (6) این تصویب‌نامه، خواهد بود.

ذ- لطمه جدی: در تحقیقات مربوط به اقدامات حفاظتی، وارد آمدن زیان عمده به وضعیت تولیدکنندگان داخلی است.

ر– خطر لطمه جدی: لطمه جدی قریب‌الوقوعی است که تشخیص آن مطابق تبصره بند (الف) ماده (12) این تصویب‌نامه خواهد بود.

ز- طرف‌های ذی‌نفع: شامل سه گروه زیر می‌باشد:

 

  1. تولیدکنندگان داخلی کالای مشابه و یا تشکل مربوط یا دولت به نیابت از آنان.
  2. دولت خارجی، تولیدکنندگان یا صادرکنندگان خارجی کالای مورد تحقیق یا واردکنندگان آن کالا یا تشکل ذی‌ربط آنان.
  3. مصرف کنندگان عمده و کاربران صنعتی و کشاورزی کالای موضوع تحقیق.

ژ- کمیته ماده (1): کمیته موضوع ماده (1) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات.

س- وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت.

ش– کارگروه تحقیق: کارگروه موضوع ماده (2) این تصویب‌نامه.

 

[ucaddon_uc_white_icon_button text=”متن کامل آیین‌نامه اقدامات ضد قیمت‌شکنی (دامپینگ)” icon=”fa fa-book” link=”https://oqod.ir/regulations/%d8%a2%db%8c%db%8c%d9%86%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%af%d8%a7%d9%85%d8%a7%d8%aa-%d8%b6%d8%af-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa%e2%80%8c%d8%b4%da%a9%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%a7%d9%85%d9%be/” button_color=”#2d76ae” uc_fonts_data=”JTdCJTdE”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *