سخن سردبیر و مدیر مسئول

همچنان که در تدوین مجموعه نشریات قانون‌نامه تلاش داشته‌ام قوانین و مقررات مرتبط با معاملات عمومی را به صورت منظم و فصلی یکبار یافته و منتشر نمایم، معتقدم در خصوص مهمترین سند ارجاع کار که همانا نمونه قراردادی است که باید به امضاء‌ طرفین برسد و بیانگر ریسک‌ها و به تبع آن تعهدات هر طرف می‌باشد؛ باید شناختی مناسب داشت لذا باید از انواع قراردادهای همسان و لازم‌الاتباع در حقوق عمومی اطلاع داشته باشیم تا این سند مهم را به درستی و متناسب با نوع پروژه در فرایند ارجاع کار (مناقصه، ‌ترک تشریفات، عدم الزام و …) انتخاب کنیم. چه اگر این کار به درستی انجام نشود می‌تواند تبعات سنگین مالی و زمانی در اجرای پروژه‌ها برای دستگاه‌های اجرایی و کشور ایجاد نماید. همچنین اگر چه شاید در این دنیا [به علت دانش کم و سیستم بوروکراتیک طولانی قضایی] مورد مؤاخذه دستگاه‌های نظارتی، کنترلی یا حقوقی-کیفری قرار نگیریم اما به قطع یقین در عالم بعد باید پاسخگوی اسراف و تبذیر و بی‌مبالاتی خود باشیم.

لذا لازم است اولاً با انواع موجود قراردادهای دارای تیپ آشنا شویم و ثانیاً نحوه به‌کارگیری آنها را بیاموزیم.

در اکثر کلاس‌هایی که برگزار نموده‌ام کمتر کسی می‌دانست که غیر از قرارداد معروف نشریه 4311 یا همان شرایط پیمان که معروف به  PC غیر صنعتی است قراردادهای دیگری هم وجود دارد که این مورد:

اولاً نشانه‌ای از عدم آموزش مستمر کارکنان سیستم اداری-اجرایی کشور

ثانیاً عدم انتقال دانش از سوی کارشناسان قدیمی‌تر به کارشناسان جدید

ثالثاً عدم تناسب مطالب سیستم آموزش عالی کشور با نیازهای واقعی کشور است.

این مجلد قبلاً با عنوان کتاب در زمستان 1394 با همکاری حمید حسین‌زاده به عنوان مهندسِ حقوقدان که خود درگیر مباحث اجرایی بوده و دستی هم بر آتش محاکم قضایی دارد منتشر شده بود. امید است دوستانی که دارای اطلاعات بیشتری در خصوص بکارگیری انواع قراردادها در پروژه‌ها هستند ما را از یاری خود بی‌نصیب نگذارند.

در شماره‌های آتی نیز قراردادهای همسان دیگری جمع آوری و منتشر خواهد شد.

 

علی قره داغلی- مرداد ماه 1399

ماده 15 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 15 – کلیه مقررات و دستورالعمل‌هایی که مفاد آن‌ها با این آیین‌نامه مغایر باشد لغو می‌گردد.

ماده 14 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 14 – از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات عمومی کشور و سازمان بازرسی کل کشور موظفند…

ماده 13 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 13 – پذیرایی‌ها و مهمانی‌هایی که از سوی هیأت‌ها و مقامات جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود، می‌‌باید…

ماده 12 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 12 – کلیه مسافرت‌های دولتی به خارج از کشور که در آن‌ها رییس هیأت اعزامی در سطح معاون وزیر یا بالاتر…

ماده 11 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 11 – لازم است رده سازمانی و سطح دعوت‌کنندگان و دعوت‌شوندگان در مسافرت‌های دولتی به خارج از کشور رعایت گردد و…

ماده 10 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 10 – در انتخاب و ترکیب اعضای هیأت‌های اعزامی به خارج از کشور در قالب مسافرت‌های دولتی رعایت موارد ذیل ضروری…

ماده 9 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 9 – مسافرت دولتی سایر مقامات و مسؤولان دستگاه‌های نظامی و انتظامی به خارج از کشور با موافقت فرمانده کل قوا…

ماده 8 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 8 – مسافرت دولتی فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران…

ماده 7 – آیین‌نامه مسافرت‌های خارجی دولتی

ماده 7 – مسافرت دولتی اعضای قوه قضاییه و مقننه به خارج از کشور موضوع مواد (5 و 6) می‌‌باید در قالب…